sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מ ב ו א 13 גם במרחב הרעיוני הביקורתי התפתחו מגוון אסכולות, מגישות המאמצות את עמדות השמאל הליברלי חילוני לגישות פוסט-קולוניאליות, לתאוריית המסורתיות ועד לגישות פוסט-ליברליות . תוכנית הכנס "מזרחים ואשכנזים בישראל 2019 " פרשה את מגוון גישות אלו, כמו גם את מגוון השדות המחקריים — כגון חינוך, משפט, תרבות ומעמד — שבהם באה הקטגוריה האתנית לידי ביטוי בישראל . תוך שהוא מנסה לכלול את אותו מגוון של גישות ושדות מחקר, מדגיש הספר שתי מגמות בולטות שעוסקות במציאות האתנית החדשה . ראשית, מספר משמעותי של מחקרים בספר זה ( אבוטבול-זלינגר ושניידר ; חייבי-ברק, ומואס ; ששון לוי וליאון ) עוסקים באופן ישיר או עקיף במעמד הבינוני המזרחי החדש . בכך משקף שיח מחקרי זה מחד גיסא את המתרחש במציאות הישראלית, ומאידך גיסא נותן מענה לשאלות החברתיות והתרבותיות אשר עולות בעקבות הצמיחה של קטגוריה חדשה זו ( שוורץ 2014 ; שושנה 2013 ) . שנית, מכיל הספר גם דיאלוג מעניין ופורה בין שתי מגמות מחקריות עכשוויות : בין זו הביקורתית שהתפתחה בשלושת העשורים האחרונים והושפעה מן הגישה המעמדית והפוסט-קולוניאלית לבין הגישה הפוסט-ליברלית שצמחה בישראל בעשור האחרון . הגישה הביקורתית הקלאסית מתמקדת בחשיפה של מבני כוח מעמדיים ותרבותיים אשר מייצרים ומשמרים את יחסי הכוח האי-שוויוניים בין מזרחים לאשכנזים בישראל . לפי גישה זו התעצבה הזהות המזרחית בישראל כתוצר של הפרויקט הלאומי ציוני ושל הממד הקולוניאלי שפרויקט זה הכיל בתוכו ( שנהב 2003 ) . מחד ביקש הפרויקט הציוני לחבר את יהודי ערב ליהודי מדינות אירופה במסגרת כינון הלאום, ומאידך בשל הקבלה שלו את הדיכוטומיה שבין מזרח למערב ( כזום 1999 , קרקוצקין 1999 , שנהב 2005 ) ורצונו בהתמערבות של הזהות היהודית סימן פרויקט זה את יהודי ערב כאחר הפנימי, מסורתי, נחשל ולא רציונלי . לתהליך זה, אשר הפך את המזרחיות לקטגורית ביניים בין ה'אשכנזים' לבין הפלסטינים בישראל – מעין 'ערביות' זמנית ה'מועמדת' באופן תמידי להפוך לישראליות כלומר למערביות—היו מספר השלכות . ראשית, על מנת שיהודי ערב יוכלו לחבור אל הקטגוריה הלאומית הדגיש השיח הלאומי את דתיותם ובכך חיזק את תפיסתם כבעלי אתניות שונה מזו של האשכנזים . שנית, אפשרו ייצוגיה של המזרחיות את חילוניותם ומערביותם של יהודי אירופה ובכך שימרו את הסדר החברתי ההיררכי בישראל ( שנהב 2003 ) . השלכה נוספת נוגעת למלכוד שבו מצויה זהותם התרבותית של המזרחים בין יהדות לערביות ( 2007 Shenhav ) . מלכוד זה הביא לפרקטיקות מגוונות שבהן נוקטים מזרחים על מנת לסמן קו הפרדה ברור בינם לבין הפלסטינים—אשר נתפסים כאויבים אשר נאבקים על השליטה במדינה—על מנת להפוך לישראלים לגיטימיים . עבודות רבות השייכות לגישה חשובה ופורה זו הוצגו במושבי הכנס בבר אילן, אולם בספר זה מקומה אינו מרכזי .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help