sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

41׀ ב שיירה וב צ י דה הנחת היסוד השנייה היא ההבחנה החוזרת ונשנית בכל דיון בשירת גורי בדבר הקשר בין האישי ללאומי ביצירתו . גם בעניין זה ממשיך גורי את נוסח ביאליק בשירה העברית ואת מסורת 'הצופה לבית ישראל', ששירת היחיד שלו משקפת את החוויה הקולקטיבית . העובדה שהביוגרפיה הממשית של גורי מכילה במובהק את מאפייני ה'צבר המיתולוגי', עושה את הזיהוי שבין האישי ללאומי לבלתי נמנע . בשירת ביאליק קיים קונפליקט טרגי בין האישי ללאומי, הדובר נגרר על כורחו עם השיירה בעוד שליבו יוצא אל הפלאי שמעבר לאיבי הנחל . לעומת זאת, הדובר השירי של גורי מדבר מתוך השיירה, תחושת השייכות לחבורה היא חלק מעולמו הפנימי . בה בעת, ברגישותו המשוררית הוא גם נבדל מן החבורה . בילקוט הכזבים ( 1956 ) , למשל, הוא מתואר כ'גדי בין אריות', ובמקומות אחרים הוא מדבר על הרצון 'להיות אחד' ( 'אותו ערב במאביון', שושנת רוחות, 1960 ) ולברוח מן המשא החברתי והלאומי . בזיקה של האישי ללאומי גורי הוא בן דורו, דור ילידי הארץ, בנים להורים מן העליות השנייה והשלישית, שעליהם הוטלה משימת מימוש החזון הציוני . יותר מדורות ספרותיים אחרים עמד דור זה בסימן המחויבות למפעל הלאומי ושילם את מחירו . המתיחות בין המחויבות האידאולוגית והמעשית למפעל הציוני לבין הצורך של היוצר הבודד לבצר לעצמו מרחב אישי וקול פרטי הייתה חוויה משותפת של היוצרים בני הדור ( הולצמן, ,2006 עמ' 334 ) . בשיריו ובמסותיו מתאר גורי את עצמו כמי 'שכלל בתוכו את כל הניגודים' ונמצא בעת ובעונה אחת 'בשיירה ובצידה' . 4 התקופה שבין פרחי אש לשושנת רוחות הייתה תקופת המעבר מיישוב למדינה, שבה השתנו פניה של החברה הישראלית, שינוי 4 את הביטוי 'בשיירה ובצידה', המופיע גם בשם המחקר, טבע המבקר דוד כנעני בעת דיון בדיוקנו של הגיבור 'יפה הנפש' ביצירת ס' יזהר בספרו בינם לבין זמנם ( 1955 ) .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help