sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

21׀ ב שיירה וב צ י דה מרכיבים סטטיים, שהם מבני העומק או 'מראות השתייה' הבונים את עולמו הייחודי מצד אחד, ולעקוב אחר הדינמיקה של השתנותם מצד שני . המחקר עוסק ביצירתו השירית של גורי, שהיא לב יצירתו הספרותית . יצירות הפרוזה יידונו בו רק במידה שהן רלוונטיות לדיון בשירים . ארבע הנחות יסוד מונחות בתשתית המחקר . הנחת היסוד הראשונה רואה בדובר השירי ביצירת גורי דובר שירי רומנטי, ממשיך המודל הביוגרפי-חווייתי בשירה העברית של ביאליק ובני דורו . על אופיו הביוגרפי-חווייתי של הדובר השירי בפרחי אש הצביע כבר דן מירון במאמרו 'הזמן הצועד והמוות המבוטל', הדן בהבדל העקרוני שבין הדובר השירי המשורר-ההלך בשירת אלתרמן לבין הדובר הנודד שבשירת גורי ( מירון, ,1992 עמ' 197 - 234 ) . ההלך האלתרמני הוא דמות בדויה וסמלית, שעלילת חייה מתרחשת בעולם תיאטרלי-סימבולי, ואילו הדובר השירי ביצירת גורי הוא דובר פרסונלי, ששירתו נובעת מחוויותיו האישיות, והיא נטועה בהקשרי מקום וזמן ממשיים . פרחי אש, ספרו הראשון של גורי, היה לאורך השנים נקודת פתיחה מקובלת לדיון ביצירתו, והוא שקבע את תדמיתו בתרבות הישראלית . הספר ראה אור בשלהי מלחמת השחרור ( 1949 ) , זכה להתקבלות נלהבת והיה לספר המייצג של ספרות מלחמת העצמאות . הדובר השירי בו נחשב לדובר הייצוגי של דורו, בן הארץ שצמח בנופיה והשתתף במלחמה עליה . מבחינה פואטית הוכר גורי בפרחי אש כתלמידם של שלונסקי ואלתרמן, ממשיך הנוסח המודרניסטי של שנות השלושים והארבעים . שיריו נכתבו בריתמוס סדיר, חריזה עשירה, לשון פיגורטיבית מפתיעה, שילוב של מציאות התייחסותי ל'יסוד הסטטי' ביצירת גורי מכוונת להישנותם של אירועים, מקומות, שמות וחוויות שמקורם במציאות חייו של המשורר ( כגון תיאור נשנה של ערב מול הים, הליכה בגשם והאזנה לילדה המנגנת ) , אשר עצם חזרתם המתמדת בשיריו מקנה להם ממד סמלי קרוב ל'מראות השתייה' בשירת ביאליק .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help