sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ה ק ד מ ה 13 לטעמי, ניתן לראות בחמש המסות מעין טיעון מתקדם אחד ובמרכזו כמה טענות קשורות, שהבנתן מובילה למבוי סתום ולהיעדר אפשרות להמשיך ולהתקיים עם האחרים בעולם . יחד הן חושפות את משמעותו של שלטון הרייך השלישי בדרכים שהן אולי מעֵבר לכפרה, אך כלל וכלל אינן מעֵבר לאשמה . למעשה, ניתן לראות בטקסט כולו כתב אשמה אדיר נגד המערב הנוצרי, המודרנה וגרמניה, המתגלה בעצם ככתב אשמה נגד היכולת האנושית להתנכר לאדם, אשר הללו גילמו בין השנים 1939 ל- 1945 . המסה הראשונה מציגה את הדרתו הרדיקלית של אמרי מעצמיותו שלו, תרבותו ומרקם יחסיו והעמדת קיומו ומשמעותו על הגופניות המכשירית 1 השנייה מבהירה הלאה את המשמעות של אובדן זה כאובדן כל גרידא . אמון בכל עולם משותף, ובמין האנושי בכלל . המסה השלישית ממשיכה ודורשת במשמעותו של עולם אנושי משותף או "מולדת", שמתוכו ביכולתנו להתפתח ולהתעצב כבני אנוש וכאישיויות מוסריות . ובהגיע אמרי אל המסה הרביעית, על אודות "רגשי טינה", הוא למעשה מגיע לשלב הסקת המסקנות האיומות מתוך המצב שאליו נקלע . כפי שנראה בהמשך, מוביל אותו מצבו אל הקביעה שניטשה שגה, וכי ביכולתם של רגשי טינה לגלם את התגובה המוסרית הראויה ביותר, כך בהקשר שלו . וכן כי התגובה הראויה לתגובה, כלומר לטינה עצמה, היא באִיון עצמי ובהתאבדות . המסה החותמת את הקובץ תכליתה להבהיר סופית מדוע אין ביכולתו של אמרי להיות חלק מקהילה אירופית, או עולמית כלשהי, וגם לא להצטרף לעם 2 היהודי היושב בציון . 1 משמעות המילה "מכשירי" בהקשר זה היא אינסטרומנטלי, פרוצדורלי, אוטומטי-מכני . כלומר, משהו המוצג ככלי או פונקציה המשרתת דבר שאינו הוא עצמו, כאשר פונקציה זו מתמלאת באמצעות מעקב אחר כללים ונהלים לא-אישיים וכלליים, באופן לא מודע ומיידי . באשר למצבו של אמרי, מציין הביטוי את הורדתו לדרגת "מכונה אנושית" או אוסף אפשרויות פעולה כלליות המשרתות את הישדרדותו בלבד, ללא שום קיום שמעבר לגופני-מכני . 2 כל ההפניות בגוף הטקסט הפרשני הן ל ז' . אמרי, מעבר לאשמה ולכפרה, ניסיונותיו של אדם מובס לגבור על התבוסה, תרגם יונתן ניראד, מבוא והערות שוליים אילנה המרמן, עם עובד, תל-אביב, 2004 . הפניות לספרות משנית ומחקרית יופיעו בהערות השוליים .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help