sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

פרשנות מזהירה, שלפיה מכלול המסות מציע טיעון מורכב, המנתח מחדש את האובדן האונטולוגי של האדם בעקבות השואה . אובדן זה בא לידי ביטוי בפגיעה האנושה שספג האדם בעקבות השואה . כל מסה מצביעה על אובדן יסודי אחד, המותיר, בסופו של דבר, את האדם בלא אפשרות קיום אנושית . תחילת האובדן באיבוד יכולת החריגה של האדם ; החריגה או הטרנסצנדנציה העצמית היא הביטוי העמוק של האדם לחירות, לעיצוב עצמי, לזיקה ייחודית בין בני אדם ולסולידריות . בלעדיה נותר האדם חי כגוף שעניינו עצם השרידוּת . באושוויץ האדם איבד את חוויית הביתיות והעולם נעשה זר לו ; האדם הזקוק לביתיות מושלך אל אימת הניכור והזרוּת ; הוא איבד את מולדתו המבטיחה לו ביטחון אונטולוגי . במציאות זו, רק הטינה והשלילה של הקיום נותרו לאדם . שלילה זו מופנית, בסופו של דבר, כנגד האדם עצמו שאיבד את זהותו ואת מקומו בעולם . ההתאבדות של ז'אן אמרי היא הביטוי המובהק של השלילה שאושוויץ חרתה בהוויית האדם . ספרו של אמרי הוא ספר אישי ; נקל להבין כי דרכו בהתמודדות עם הקיום היא דרך אישית וייחודית . האם דרכו היא סוף פסוק, או שמא תביעה לפתיחת שיח אונטולוגי אחר ? האם אפשר ללמוד ממציאות קיצונית ובלתי-אנושית על הוויית האדם, או שמא היא ביטוי חריג של הקיום האנושי, המלמדת על אפשרות קיומית שלילית אבל אינה ממצה את הקיום ? באושוויץ נחשפה אפשרות הרוע הקיצוני . השאלה היא : האם אפשרות קיצונית זו אמורה להיות הבסיס לאונטולוגיה אנושית חדשה ? הספר של אמרי הוא ספר אישי, וכך גם יש לראותו ; הוא מצביע על אפשרות אונטולוגית נוראה, אבל הוא אינו יכול להיות נקודת הסיום של השיח האנושי . דומה כי ספרו של אמרי הוא הביטוי המובהק להתגברות על שלילת הטרנסצנדנציה . שהרי כתיבת המסות, אחרי אושוויץ, היא העדות הברורה לכך שהאדם לא איבד את יכולתו לחשוב מחדש את קיומו . אי-אפשר ליטול לנצח את יכולת הטרנסצנדנציה העצמית מהאדם — ומסותיו של אמרי הן עדות לכך . דומה כי עמדותיו של אמרי הן ביטוי של אינטלקטואל שהושלך לאושוויץ, שבה הרוח סולקה . תמונת המראָה ההפוכה לזו של אמרי מצויה אצל חברו ועמיתו, פרימו לוי, שהקדיש בספרו השוקעים והנופלים פרק מיוחד לדיון בעמדותיו של אמרי — "האינטלקטואל באושוויץ" . בפרק זה, כמו במקומות רבים בספריו, מצביע פרימו לוי על כך שהרוח והתרבות

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help