sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 ייינַּמַּוִתינַרָּכִותילַרָּכִות ממש בין גיבורהּ, הנושא שם מקראי, ובין הדמות המקראית, בחינתה מקרוב תיטיב עימה . לעיתים אף תחשוף פן חבוי בדמות, שללא גילויו תהא חסרה . דוגמה לתרומת תשתית מקראית להרחבת משמעויות יצירה שכותרה כשם דמות 1 שאינו נדון מקראית נשית, תוצג להלן בשיר 'אשת לוט' מאת ויסלבה שימבורסקה, בפרקי הספר הזה . העיון בו כאן נועד לטעימה ראשונית בלבד מכוחו העצום של עיון בין-טקסטואלי, המפגיש טקסט מקראי מוקדם עם טקסט אומנותי-בדיוני מאוחר . אשת לוט נזכרת לראשונה במקרא לאחר שלוט הצטווה לצאת עימה ועם שתיים מבנותיהם מסדום ( בראשית יט 15 ) . היא נזכרת שנית בפסוק הבא . בשני המקומות האלה קולה אינו נשמע, כשם שלא נשמע קודם לכן . למשל כאשר אנשי סדום נעדרי 2 הציע לוט להמירם בבנותיו, שהןהמוסר תבעו את האורחים הזרים למשכב זכר, גם בנותיה, ואולם לוט לא התייעץ עימה . מחד גיסא תמיהה היא, שכן גדל בבית דודיו, שבו קולה של שרה נשמע ברמה והיא הייתה שותפה פעילה בכול, ויתר על כן, אף א-לוהים צידד בה ולא באברהם כשתבעה ממנו לגרש את הגר ואת בנה וציווה עליו : "כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ" ( שם כא 12 ) . מאידך גיסא, ייתכן שאין התמיהה גדולה כל כך, שכן בזמן העתיק שבו התרחש האירוע לא היה לאישה מעמד 3 בין כך ובין כך, אשת לוט עשתה מעשה והפרה את הצו שניתן ללוט : שווה לבעלה . 4 ושילמה על כך בהפיכתה "אַל תַּבִּיט אַחֲרֶיךָ" ( שם יט 17 ) , שכנראה חייב גם אותה, ל"נְצִיב מֶלַח" ( שם 26 ) . פשוטו של פרק יט מעלה תמיהות נוספות באשר להליכותיו של לוט עימה ולמקומה בביתם . מפתיע שלא ביקש את עזרתה בהכנת הארוחה לאורחיו, שלא כדודו שנעזר בדודתו ( שם יח 6 ) . תמוה שאינה נזכרת בהוראות אורחיו — "וַיֹּאמְרוּ הָאֲנָשִׁים אֶל לוֹט, עֹד מִי לְךָפֹה חָתָן וּבָנֶיךָוּבְנֹתֶיךָ, וְכֹל אֲשֶׁר לְךָבָּעִיר" ( שם יט 12 ) . וכי לא הייתה חשובה לפחות כחתניו, כבנותיו, או כקרוביו בעיר ? גם הסיבה להפיכתה לנציב מלח תמוהה . הרי השאירה בעיר שתי בנות נשואות ! קשה אפוא להבין מדוע אינה שותפה פעילה בסיפור דרמטי-טרגי זה . הכתוב סתם ולא פירש בעניין אפיונהּויחסיה עם אישהּ, אך הפרשנות הרחיבה על כך בכמה דרכים . הידועה שבהן היא הפרשנות שדנה אותה ברותחין, כגון מדרש זה : 1 . י ולוחםיוילוי 1923 . יכרטפניתרתפיאפי 2012 . ימשיפפםירילכונ,ימסאוםיימםפגמםיסרפיםיצפרםום . ינלםי רפסיכיתלילשכםי 1996 . 2 . י לחעםיפש"ו,יפשת"ת,יאתייעזפא,יפח"ק,ידזקיכוייאדפותירופישינשיפשיוח"עיתרסיקי"ניֹצִואֵתיאֵלֵוכיּייְכֵחְעָני אֹםָת"י ( תפאשוםיוטי 5 ) יניאימשנתיזנפ . ידזקיכוימחגושישודסותיאלייליייתנםעללים : י"לחתפיעתופנינויי םיתעותיאיםתילנםעילליתנת"י ( רופישידזקיכויעליאםפ ) . 3 . י נחויייתנךידיפגימגתיליםימדקפיזנ . 4 . י נרופישידזקיכויינרופישיפח"קיעליאםפ .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help