sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | חינוך היסטורי : זירות וזיקות שעיצבו חומרי לימוד לפיתוח החשיבה ההיסטורית של תלמידי תיכון והפכו לבסיס רב - השפעה לכל מערכת החינוך הבריטית ואף האירית . המחקרים שערכו חברי הקבוצה על מנת לבחון את השפעת חומרי הלימוד, שימשו בסיס גם לחקירה של שלבי התפתחות החשיבה ההיסטורית . לי, שמילט, דיקינסון ואחרים הוכיחו כי כבר בתחילת גיל ההתבגרות ניתן לפתח מיומנויות חשיבה היסטורית מורכבות ולהעשיר, לאתגר ולהפוך את הוראת ההיסטוריה למסקרנת, הרבה מעבר להוראת עובדות ותאריכים בלבד ( Lee et al . , 1996 ; Shemilt, 1980 ) . בעקבותיהם החלו בשנות ה - 90 לפעול בארצות הברית ובקנדה חוקרים שבחנו היבטים שונים בהבנה היסטורית של תלמידים, ואף הקימו מרכזים התומכים במחקר ובעיצוב חומרי לימוד, כדוגמת המרכז לחקר התודעה ההיסטורית וקבוצת החינוך ההיסטורי של סטנפורד ( Centre for the Study of Historical Consciousness, Stanford History Education Group, 2018 ; 2016 ) . למרות שבכל אחד מהמרכזים האלו עסקו בדגשים מעט שונים מבחינה מחקרית ולעיתים אף השתמשו במושגים שונים לאותן מיומנויות, משותפת לכולם המטרה של פיתוח חשיבה היסטורית דיסציפלינרית ביקורתית . באירופה הוקמה בראשית שנות ה - 90 EUROCLIO - ההתאחדות האירופית של מורי ההיסטוריה - שבין מטרותיה המרכזיות היו פיתוח חומרי לימוד רב - תרבותיים ומרובי נקודות מבט, שיעודדו חשיבה ביקורתית, פתיחות ופיוס בין קבוצות אתניות ומדינות מתחרות ( 2017 EUROCLIO, ) . במבט - על מנקודת מבט פוליטית חברתית ניתן, במידה מסוימת, לראות במגמות המחקר ותכנון הלימודים האלו גם תגובת נגד לניאו - שמרנות המתחזקת, שדרשה ממורי ההיסטוריה חזרה לנרטיב לאומי יחיד ומעורר גאווה, ו"עיסוק בעובדות" בלבד ( 2018 , . Russell, 2006 ; Sheldon et al ) . ואכן, אף שגם אנשי ימין היו מעורבים במחקר היסטורי ביקורתי, כדאי לשים לב כי היעד החינוכי של פיתוח חשיבה היסטורית מורכבת וביקורתית מתויג לעיתים קרובות כ"שמאלני" - עניין ששב ועלה בישראל בהקשרים שונים ( 2013 , . Goldberg et al ) , ואף עלול ללוות את המורה המתעתד לעסוק עם תלמידיו בחידוד החשיבה ההיסטורית .

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help