sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 אלעזר בן לולו, עופר שיף שער ב — המבט האורתודוקסי : דחייה, התנגדות וכינון גבולות לעומת המאמרים בשער הראשון שמבקשים לאתר מבט ישראלי חוצה מגזרים על התנועה הרפורמית, המאמרים בשער הנוכחי מתמקדים ביחסה האנטי-רפורמי של היהדות החרדית והאורתודוקסית, ובהשפעתו על המרחב הישראלי . כמו שיף, גם אופיר עבו מאתר מכנה משותף בין מנהיגים חילונים לאורתודוקסים . הוא מוצא שכמעט כל המשתתפים בדיונים בעניין מתווה הכותל, תומכים ומתנגדים כאחד, ראו את היהדות הרפורמית כזרם דתי ותרבותי השייך ליהודי צפון אמריקה . עבו רואה בסימון הרפורמים כזרים אמצעי בוויכוח בנוגע להתוויית הגבולות החיצוניים בין יהודים בישראל ליהודים מחוצה לה, ובנוגע להתוויית הגבולות הפנימיים, הממשיים והסמליים, בין קבוצות בתוך ישראל . הוא טוען כי ניתוח יחסי הגומלין בין העמדות של היהדות הרפורמית ובין עמדותיה של היהדות האורתודוקסית מאפשר לזהות את השינויים באופי המאבק הפנים-ישראלי בין אלה המבקשים לתחוֹם את הזהות היהודית הישראלית בגבולות ההלכה ובין אלה המבקשים לשמר אותה כזהות אתנו- לאומית ממלכתית שמכירה בפלורליזם יהודי . מאמריהם של שיף ועבו עוסקים באופן שבו המבטים על הרפורמים משקפים תפיסות שונות של הקולקטיב הישראלי ומלמדים עליהן . לעומתם, שני המאמרים החותמים שער זה מצביעים על כך שהיחס לרפורמים או השימוש לשמצה בכינוי 'רפורמי' משמשים קבוצות חרדיות ודתיות לאומיות בשיח הפולמוסי הפנים-אורתודוקסי . זאת, הן ככלי לדמוניזציה של מתנגדים אידאולוגיים בתוך המחנה, בעיקר מי שנתפסים כמתונים ופורצי גדר, והן כדי לחזק את מעמדן של קבוצות מסוימות שנאבקות על הלגיטימיות שלהן בתוך המחנה האורתודוקסי . אדם פרזיגר מראה כי הייצוג של הרפורמה כאנטי-תזה לערכי המסורת הוא מרכיב בולט ומתמשך בשיח הדתי הפנים-אורתודוקסי . האשמה ברפורמיות משמשת כדי לסמן מי הם מנהיגי הדת האותנטיים שרשאים להחליט מהי התנהגות יהודית לגיטימית . פרזיגר בוחן מספר מקרים שבהם רבנים וארגונים ציוניים דתיים משתמשים במתקפות נגד נציגי הרפורמים כדי לבסס את מקומם . הוא מוצא שאפילו בחוגי הציונות הדתית הליברליים יותר, כמעט שאין קולות התומכים בהכרה ברבנים ובגיורים הרפורמיים . להפך, במקרים שעלולים לגרום לזיהוי של חוגים אלה עם הרפורמיות, המנהיגות הציונית הדתית הליברלית מחדדת את מסריה האנטי-רפורמיים כדי למנוע פגיעה במוניטין ובלגיטימיות שלה . כדי להדגים טענות אלו, פרזיגר בוחן פרשיות פנים-אורתודוקסיות בישראל שבהן גורמים שמרניים תקפו את עמיתיהם האורתודוקסים המתונים יותר בטענה שהמדיניות המשפטית-דתית והגישות החינוכיות שלהם דומות לאלו של הרפורמים . מוקד חשוב בניתוח נוגע למקרים של רבנים אורתודוקסים שהפגינו מעט יותר נכונות להעריך את פעילותם של מנהיגי הרפורמים ואף לנהל שיחה בין שווים אִתם . לפי פרזיגר, הגדרת אירועים אלה 'פריצת גדר' והגינויים החריפים נגד האישים שהובילו אותם עשויים לשמש אמצעי לא רק לבדוק

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help