sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:62

62 גיליון ,95 סיון תשפ"ג, יוני 2023 מסקנה זו הייתה תולדה של מחקר שדה, ש נערך בקרב כמעט כמאה אנשי מקצוע המשתייכים לתחום . הממצאים העולים ממנו ברורים מאוד : מתוך 94 המשיבים, כארבעים אחוזים טענו שככלל, המזרחנים משפיעים "במידה מסוימת" ; וכ - 39 אחוזים סברו שהם משפיעים "במידה רבה" . היינו, כשמונים אחוזים מהנשאלים ראו מידה ממשית של השפעה ! יותר מכך : בתשובות המתייחסות להשפעה ערב מלחמת יום הכיפורים, 5 . 49 אחוזים מ - 95 המשיבים גרסו כי הייתה להם "מידה רבה" של השפעה ( ! ) , ועוד 5 . 29 אחוזים סברו כי הייתה להם השפעה "במידה מסוימת" . כלומר, גם בשאלה זו חשבו כשמונים אחוזים מהנשאלים כי הייתה מידה ממשית של השפעה , אך כאן מרבית אלה מתמקדים בקטגוריית ההשפעה הגבוהה יותר ! במילים אחרות, כאשר לנשאלים הייתה הבנה ברורה שהדילמה אינה ערטילאית, אלא מתייחסת לתקופה שקדמה למלחמה, ראיית המזרחנים את השפעתם הם ערב המלחמה – הייתה הרבה יותר נחרצת ! באשר לעבודות מחקר שנעשו על ידי מומחי אקדמיה, במסגרת שירות המילואים שלהם באמ"ן – ההתייחסות המכבדת כלפי בכירי האקדמיה, הביאה, לאחר פטירת גמאל עבד אל - נאצר , להחלטה להפקיע את פרויקט ניתוח דמותו של הנשיא החדש אנואר א - סאדאת מידי החוקרים הקבועים שעסקו בתחום המדיני הפנימי של מצרים, ולהפקידו בידיו של איש המילואים דר' שמעון שמיר , אז מנהל "מכון שילוח" וראש החוג למזרח התיכון ואפריקה . בפתיחת המסמך, הצביע הכותב על הסתירה המצטיירת בהתייחסות לתפקיד שמילא סאדאת בצמרת השלטון המצרי בתקופת נאצר : מצד אחד, הוא תואר במשך רוב התקופה כמי שנמנה על "החמישייה הראשונה", "השלישייה הראשונה", או אפילו כ"מספר שתיים" במשטר ; מצד שני, שררה במצרים הסכמה כללית שהאיש היה נטול כל כוח של ממש . למרות מעורבותו הנרחבת בעשייה מדינית בצמוד לנאצר, טען המסמך ש "סאדאת לא מילא תפקיד גדול בהרבה מזה של בלדר בשליחויותיו הפוליטיות, ו"ניצב" בפגישות שבהן היה נוכח" . בהצגת אופיו ותדמיתו של סאדאת, המסמך גרס כי "רמתו האינטלקטואלית נמוכה, הוא צר אופקים, חסר מחשבה פוליטית עצמאית, מדינאי 'אפור' ללא גוון מיוחד משלו" . המסמך צייר את תדמיתו הציבורית של סאדאת, בעיקר בקרב המשכילים, כשלילית ביותר . כמתואר בו, סאדאת נחשב לאופורטוניסט, חסר עקרונות, דמגוג וצבוע . הוא הוערך בכתובים כ"בור, חסר כישרון ובלתי מסוגל לתרום תרומה משלו לניהול המדיניות" . סאדאת כונה "כפתור בחליפתו של נאצר" , או אנואר "אלצאזאת" ( קסטנייטות, דהיינו – כחומר ביד היוצר ) . בבדיחות הנפוצות במצרים הוצג סאדאת כ"אומר הן" אווילי . המסמך פתח וסיכם באמירה שלפיה "סאדאת אינו אישיות בעלת כישורים להנהגה מדינית . חסרים לו נתונים בסיסיים על מנת שיוכל להחזיק באופן ממשי את רסן השלטון בידיו ולהתקבל במצרים כיורשו של נאצר וכמנהיג מצרים…" . עמוס גלבוע סבר ששמיר נתפס באמ"ן כאיש האקדמיה הבולט ביותר בקשר עם האגף . ניתוחו את סאדאת היה מעמיק, כתוב לתלפיות וזכה לשבחים רבים ( גם אם בדיעבד הסתבר כשגוי . . . ) . לדעת גלבוע, ניתן לאפיין את מסמך שמיר כהתייחסות החשובה ביותר בעיצוב ההסתכלות המודיעינית ( ודרכה – הסתכלות גורמי המערכת האחרים ) על נשיא מצרים החדש, מרגע עלייתו לשלטון ועד שעת פרוץ המלחמה . כך, סביר להניח כי בעיני הקוראים סאדאת הצטייר כחסר כל יכולת הנהגה . המציאות סביב מלחמת יום הכיפורים הוכיחה כמובן תמונה לגמרי אחרת . דוגמה נוספת נוגעת לתשומות של מומחי תוכן אקדמיים שונים, שאינם בהכרח "מזרחנים", אך כאלה שעסקו בעבודות מחקר על פי דרישת אמ"ן . בלט במיוחד בתחום זה פרויקט רחב היקף שעניינו היה ניתוח פסיכולוגי, חברתי ומדיני של החיילים המצריים שנפלו בשבי הישראלי במלחמת ששת הימים . זה נערך במחנה עתלית, ו ממצאיו פורסמו כחמש שנים אחרי מלחמת ששת הימים, ונראה שהוטמעו במודעות צרכניו בשנה שקדמה למלחמת יום הכיפורים . המחקר אפיין את האישיות המצרית ב חוסר שיווי משקל נפשי, ריבוי יחסי של קונפליקטים וחוסר ביטחון עצמי . בעיני הקצינים המצרים אז, תופסת הקצונה, כמעמד ומקצוע, רק מקום רביעי בסולם היוקרה . זאת, בפער ניכר אחרי מקצועות חופשיים ( מהנדסים, מדענים, פרופסורים ורופאים ) . הקצונה המשיכה להוות כך, סביר להניח כי בעיני הקוראים סאדאת הצטייר כחסר כל יכולת הנהגה . המציאות סביב מלחמת יום ה כיפורים הוכיח ה כמובן תמונה לגמרי אחרת הקצונה המשיכה להוות מסלול שאיפה עיקרי לעלייה חברתית רק אצל בני שכבה סוציאלית נמוכה תדמיתו המוטעית של סאדאת עמוס גלבוע – הדגיש את בעיית "רוח התקופה" בגיבוש הדעות ערב המלחמה ( ארכיון המל"ם ) קשרי אגף המודיעין עם האקדמיה ערב המלחמה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help