sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:327

שכז עיקר שבת 13 בקיומו של האיסור או שלא נודע לו שהוא אוכל איסור . אף על פי שכל כזית וכזית בפני עצמו מחייב חטאת, אכילה מרובה אינה מוסיפה לחיוב החטאת . אך אם אכל איסורים שונים, גם בכמויות קטנות, חייב על כל אחד ואחד בנפרד . יש אוכל אכילה אחת וחייב עליה ארבע חטאות ואשם אחד : טמא שאכל את ה חֵלֵב והיה נותר מן מוקדשים 14 ו ביום הכפורים . . . יש בא ביאה אחת וחייב עליה שש חטאות, הבא על בתו חייב עליה משום בתו ו אחותו ו אשת אחיו ו אשת 15 אחי אביו ואשת איש ו נדה . . . מן המשניות הללו עולה שכאשר מדובר בעבירות שונות, יש חיובי חטאות נפרדים לא רק כאשר מעשים שונים מתרחשים זה לאחר זה או זה בצד זה, אלא גם אם המעשה הוא אחד . במשנה ב, האדם אכל בנפרד חלב, דם, נותר ופיגול, ורק ההעלם היה אחד . לדוגמה, אדם נכנס למסעדה המוחזקת ככשרה, הזמין מספר מנות, ואכל איסורים שונים . אמנם הטעות שלו, ההעלם, היה אחד וכללי - המחשבה שהמסעדה כשרה, אולם מעשי האיסור שעשה, האכילות, נבדלים זה מזה . במקרה הזה, העובדה שהמחשבה של השגגה אחת, אינה משפיעה על העובדה שהאדם עבר איסורים שונים, והוא חייב חטאת על כל איסור ואיסור שעבר בשוגג . נמצאנו למדים שלא רק המחשבה קובעת, אלא גם טיב המעשים . במשניות ד - ה, מדובר במקרים שלא רק השגגה היא אחת אלא גם המעשה הוא אחד : אכל כזית אחד או בא ביאה אחת על אישה אחת במחשבה שהם מותרים . מכיוון שבמעשה היחיד הזה עבר על עבירות שונות, 16 חייב חטאת או בלשונו של הרמב"ם "שמות שונים", על כל עבירה ועבירה . מכאן, שלא רק מעשה העבירה קובע, אלא גם משמעותו הדינית . אכילה אחת או ביאה אחת יכולה לגרור חטאות אחדות . כל המשניות הללו עוסקות במקרה של העלם המציאות ולא באי ידיעת האיסורים . כלומר האדם יודע את איסורי האכילה ויודע את איסורי העריות, אך לא ידע שהם מתקיימים במאכל זה או באישה זו . כגון, אוכל החלב שבמשנה ב' וד', לא ידע שהבשר שהוא אוכל הוא חלב, דם, מותר קדשים, ופיגול . הבא על הערווה במשנה ח, חשב שאישה זו היא פנויה המותרת לו ולא ידע שאישה 17 זו אסורה לו מכל הסיבות המנויות . במשנת "כלל גדול" בשבת, יש היבטים של הסוגים השונים של השגגות בכריתות . שכחת מלאכה אחת בשבת אחת דומה לאכל חלב וחלב בהעלם אחד . השאלה היא מה דינן של שכחת מלאכה בשבתות רבות, או מה דינן של מלאכות רבות בשבת אחת . למה הן דומות מבין המקרים של כריתות, אם בכלל ניתן לדמות . יש לבחון את סוגי ההעלמות השונים בהמשך הפרק בכריתות . ד . באטליז של אמאוס המשניות הבאות בפרק הן בסיס חשוב להבנת היחס שבין העלמות לחטאות : אמר רבי עקיבא : שאלתי את רבן גמליאל ואת רבי 18 שהלכו ליקח בהמה יהושע באטלס של אמאום, למשתה בנו של רבן גמליאל : הבא על אחותו ועל אחות אביו ועל אחות אמו בהעלם אחד מהו, חייב אחת על כולן או אחת על כל אחת ואחת ? ואמרו לי : לא שמענו, אבל שמענו הבא על חמש נשיו נדות בהעלם אחד שהוא חייב על כל אחת ואחת, ורואין אנו שהדברים קל וחומר . משנה זו יכולה להתפרש בשני אופנים . במבט ראשון נראה שמדובר על שלוש בעילות נפרדות של שלוש נשים, אולם אם כך הדבר, שאלתו של רבי עקיבא כריתות פ"ג מ"ד כריתות פ"ג מ"ה כריתות פרק ג משנה ז 13 השגגה יכולה לנבוע מאי ידיעת המציאות או מאי ידיעת הדין . לדוגמה, אדם אוכל דג וסבור שהוא ממין כשר, ומתברר לו שהיה ממין אסור, או שידע מהו מין הדג אך לא ידע שזה דג האסור באכילה . 14 ארבע חטאות : איסור אכילת חלב, איסור אכילת נותר, איסור אכילת קדשים בטומאה ואיסור אכילה ביום הכיפורים . האשם הוא על המעילה, שנהנה מן הקודש בשוגג . הרע"ב מסביר בפירושו למשנה מדוע אין זה "איסור חל על איסור" . 15 מדובר במקרה של משפחה שהיו בה מקרים קודמים של גילוי עריות ומתוך כך בתו היא גם אחותו ואשת אחיו וכל שאר הפרטים המנויים במשנה . וכן בדוגמאות הנוספות המנויות שם במשנה . משנה ו שהיא המשכה של משנה ה, עוסקת בבא על חמותו, שבה בביאה אחת נעברות מספר עבירות בשל התרחשות קודמת של זיקות קרבה בתוך המשפחה . חלקן יכולות להיווצר בהיתר וחלקן רק באיסור . 16 רמב"ם הל' שגגות פ"ו ה"ד . 17 תיאור מציאותי אפשרי : טעה לחשוב שזו אישה אחרת . כיעקב בנישואיו עם לאה, שחשבה לרחל . 18 אטליז הוא יריד, שוק . שרביט תורת ההגה, עמ' 86 . על העיר אמאוס בחבל מודיעין עי' הירשפלד, אמאוס . על האטלס ועל אמאוס, עי' ספראי, הירידים . מן הראוי לדון בשאלה מדוע ציינו את המקום והמועד המיוחד של הדיון הזה . וכמובן, יש להקדים ולדון בשאלה העקרונית, האם לציוני הזמן הללו במשניות יש משמעות מעבר לסימן זכרון המאורע . תוס' מעירים שסיפור זה בא "להודיע שבחן שאף על פי שהיו טרודין היו עוסקין בדברי תורה" ( ד"ה שהלכו, טו ע"א ) , ועדיין יש מקום לדון בשאלה הנוספת, אם יש משמעות רעיונית לחיבור בין הזמן, המקום, ונושא ההלכה הנידונית . יצוין שיש שאלה אחרת, אגדית, שנשאלה באותו זמן ומקום, עי' חולין צא ע"ב, ואכ"מ . להרחבה בביאור

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help