sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:326

שכו מדע תורתך — שבת 7 והמצווה "ואהבת לרעך כמוך" הוא כלל גדול בתורה . בשיעורנו זה ובשיעור הבא אחריו תיבחן גדולתו של הכלל הזה שבמשנה . הכלל הגדול נחלק לארבעה סעיפי משנה . המכנה המשותף של ארבעת הסעיפים הוא שמדובר במי שעשה "מלאכות הרבה" . כלומר מבחינה מעשית כל המקרים דומים, ובכולם מדובר שאדם עשה כמה וכמה מלאכות בשבת, בשגגה . ההבדלים בין המקרים הם בטיב השגגה . במקרה הראשון מדובר ב"שוכח עיקר שבת", דהיינו, 8 במקרה השני מדוברעצם איסור שבת נשכח ממנו . ב"יודע עיקר שבת ועשה מלאכות הרבה בשבתות הרבה" . כפי הנראה, למרות שהדבר אינו מפורש בלשון המשנה, מדובר בכך ששכח את העובדה שימים אלו הם 9 במקרה השלישי הוא שגג באי ידיעת איסורי שבתות . מלאכות אף שידע שהיום הוא שבת . במקרה הרביעי, השכחה דומה לזו של המקרה השלישי, אבל מדובר על כך ש"עשה מלאכות הרבה מעין מלאכה אחת" . הסעיף הרביעי הוא המבחין בין אבות לתולדות בשבת, ומבאר את משמעות ההבחנה הזאת לחיובי חטאות . בכך הוא מהווה הקדמה למשנה הבאה בפרק, המשנה המפרטת את אבות המלאכות . נעסוק בו בנפרד בשיעור "אבות מלאכות" . עיקר עיוננו בשיעור הזה יהיה בסעיף הראשון, בשוכח עיקר שבת . קרבן על המחשבה חידושו של הכלל שבמשנה הוא שחיוב הקרבן מותאם בדרך כלל לסוג השכחה, ולא למעשיו של השוגג . בשלושת המקרים הראשונים האדם עשה מלאכות הרבה בשבתות הרבה, ועונשו משתנה בהתאם לשגגה . אם שכח את איסור שבת כולו, הוא חייב רק קרבן אחד 10 יהיהעל השגגה האחת . אם שגג ושכח את יום השבת, חייב על כל שבת ושבת קרבן אחד . ואם שגג ושכח את המלאכות, יהיה חייב על כל מלאכה ומלאכה . אפשר להסיק בפשטות מן הכלל שבמשנה, שקרבן חטאת אינו מכפר על מעשה העבירה, אלא על המחשבה השגויה של העבריין . אילו היה עליו לכפר על כל חילול שבת וחילול שבת שעשה בשוגג, מה לי אם שכח שזו שבת, או שלא ידע שאסור לחלל שבת, או שלא ידע שהמלאכות אסורות ? סוף סוף, האיש זרע וחרש וקצר כך וכך פעמים בשבת באיסור . רק אם מפרשים שהקרבן מתייחס למחשבת השגגה, אזי להבדל בין שגגותיו צריכה להיות השפעה על כפרתו . כדברי בעל ערוך השלחן : והטעם פשוט . דחיוב חטאת הוא על השגגה וכששגג בשבת הרי שגגה אחת היא, אבל כששגג במלאכות הרבה שגגות הן ששגג במלאכה זו ובמלאכה זו וכו' . וכך שנו חכמים במשנה דכלל גדול וכן פסק הרמב"ם בפ"ז משגגות . הרעיון שהגורם הקובע לעניין חטאת הוא המחשבה בלבד, מקורו בהלכות שגגות שבמסכת כריתות, ומשנתנו היא ענף שלו, הנוגע להלכות שבת . כדי להבין את הרקע למשנתנו יש לעיין תחילה בפרק ג של מסכת כריתות . ג . חומר במינין הרבה חלקים גדולים ממסכת כריתות עוסקים בהלכות שגגות ובהבדלים שבין מקרים של עבירות בהעלמות באופנים שונים . חלק הארי של הפרק השלישי מוקדש לנושא שאנו עוסקים בו, לעבירות מסוגים שונים שנעשו בהעלם אחד . בצירוף של עבירות שונות שנעשו ביחד קיימת שיטת רבי שמעון ש"אין איסור חל על איסור", ואין 11 אולם יש מצבים שבהם מתחייבים אלא באחד מהם . צירוף איסורים אינו נחשב ל"איסור חל על איסור", ויש איסורים שיכולים לחול ביחד, כגון איסורים החלים ב"בת 12 לצורך דיוננואחת", וכן "איסור כולל" ו"איסור מוסיף" . כאן נניח שמדובר במקרים שבהם יכולים האיסורים לחול ביחד . אכל חֵלֵב וחֵלֵב בהעלם אחד אינו חייב אלא חטאת אחת . אכל חֵלֵב ו דם ו נותר ו פיגול בהעלם אחד חייב על כל אחד ואחד . זה חומר במינין הרבה ממין אחד . . . מן המשנה הזאת נובעת הבחנה בין ריבוי כמותי של עבירה אחת לבין ריבוי של עבירות שונות . אכילת כמות גדולה של חלב, נחשבת לעבירה אחת אם נעשתה בהעלם אחד, כלומר בשכחה רצופה, כשלא נזכר באמצע ערוך השלחן או"ח סי' רמב סעיף יז כריתות פ"ג מ"ב 7 ירושלמי נדרים פ"ט ה"ד . 8 אבל הוא יודע שיום זה הוא שבת ( רמב"ם, פירוש המשנה ) . 9 ר"ע מברטנורא . דבר זה מוכח מכך שבמקרה השלישי מדובר על מי "שיודע שהוא שבת" . משמע שבמקרה השני לא ידע שהיום הוא יום שבת . לפי נוסח המשניות בכת"י קויפמן ופרמה, הסעיף השני והשלישי אחד הם . 10 ייתכן שכל השבתות נשכחו בהעלם אחד, כגון שהיה מחוץ למקום יישוב ולא היה בידו לוח, ובמשך זמן ארוך שגה ושמר שבת בימי ראשון . וייתכן שנשכחו בנפרד : שכח שהיום שבת מספר פעמים, בלי קשר ביניהם . עניין זה נתבאר בהרחבה במשנה ובגמרא מסכת כריתות, טז ע"א - ע"ב . 11 בבלי פסחים לה ע"ב - לו ע"א : "רבי שמעון היא דאמר אין איסור חל על איסור דתניא רבי שמעון אומר : האוכל נבלה ביום הכפורים פטור" . ועי' בסוגיה בנזיר ד ע"א וקידושין עז ע"ב . 12 עי' על כל זה בפירוש המשניות לרמב"ם לפרק שלישי בכריתות .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help