sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 כי בענן אראה — אגדה והלכה במסכת יומא בתלמוד הבבלי בספר מופיעים כמה יסודות לבחינת הזיקות וההשפעות השונות בין האגדה להלכה בסוגיות הבבלי . לאורך פרקי הספר הודגם כיצד משתנה קריאת האגדה כשהיא נקראת בתוך ההקשר הרחב שלה בסוגיה, לעומת קריאתה כשהיא עומדת בפני עצמה במנותק מההקשר התלמודי . ממילא מובן כי שיבוצן של אגדות בתוך סוגיות התלמוד על ידי החכמים שיצרו, סידרו וערכו אותו איננו מעשה טכני, אלא הוא גורם להתעצבותה מחדש של האגדה שמקבלת פנים חדשות . בסוגיות רבות רואים גם כי הזיקה בין האגדה לסוגיה פועלת גם בכיוון השני : קריאת האגדה בתוך הקשרה, כחלק מהמכלול של הסוגיה, תורמת תרומה חשובה גם לחלקים אחרים של הסוגיה . מהסוגיות שמופיעות בספר 'פנים אל פנים', וסוגיות נוספות 2 עולה ומתגבשת תמונה רחבה שעסקו בהן אחרים באופן דומה, לגבי לימוד התלמוד : קריאת הסוגיה כמכלול, על חלקיה ההלכתיים והאגדיים, ועמידה על היחסים ביניהם, היא חלק חשוב מלימוד סוגיה ופרשנותה . מטרה אחת של הקריאות שמופיעות בפרקי הספר הנוכחי היא, אפוא, להאיר באופן חדש כל אחת מהסוגיות שנידונות בהם . תקוותי היא גם שההתבוננויות בספר הזה באופן שילוב האגדה בסוגיות תצטרף לאלה שב'פנים אל פנים', ובספרים ומאמרים אחרים, וכך תתרחב ותעמיק התמונה שיש לנו על שילוב האגדה בסוגיות התלמוד . הספר הנוכחי מוסיף קומה נוספת שלא הופיעה ב'פנים אל פנים' . הוא עוסק כולו באגדות ממסכת אחת בתלמוד הבבלי — מסכת יומא . ממילא, אפשר לצפות שמעבר לפרשנוית המקומיות של כל הסוגיות שנעסוק בהן, תעלינה מכלל פרקי הספר תובנות 2 ראו למשל, את ספריו של הרב י' ברנדס, אגדה למעשה, וכן את מחקריו של ג' רובנשטיין ( רובנשטיין, סיפורים תלמודיים ; רובנשטיין, סיפורי התלמוד הבבלי ) . ראו גם את מחקריה השונים של ע' מאיר שעוסקים בקריאת סיפורים בספרות חז"ל בהקשרם הרחב ( לרשימת מחקריה של מאיר ראו : רובנשטיין, סיפורים תלמודיים, עמ' 412 ) .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help