sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

חומר ויזואלי, תיאורו וניתוחו : יעל מאלי עיצוב עטיפה : זהבה ולדמן בשער : מתן תורה בסיני : Courtesy of the National Museum of Bosnia and Herzegovina, Sarajevo © The Sarajevo Haggadah, ca . 1350 פרט מתוך הגדת סרייבו שנכתבה ואוירה באזור ברצלונה שבספרד במאה הארבע עשרה, ונמצאת היום במוזיאון הלאומי של בוסניה בסרייבו . לפני נוסח ההגדה מופיעים שלושים וארבעה עמודים מאוירים המתארים סצנות מקראיות, מבריאת העולם ועד מות משה . בכל עמוד מתוארות שתי סצנות, לבד ממתן תורה, הזוכה לעמוד שלם משלו . במרכז התמונה עומד משה, לבוש גלימה ארגמנית ואוחז בשתי ידיו את לוחות הברית, הצבועים בצבע זהב . לוחות הברית הגדולים והמוזהבים בוהקים באיור המקורי . מעל משה מצויר ענן לבן מסוגנן . שופר אדום מגיח מתוך הענן מימין לראשו של משה . ייתכן שהקווים הזהובים הבוקעים מן השופר ומן הענן מייצגים את הקולות הנראים : "וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר וְאֶת הָהָר עָשֵׁן" . דמותו של משה מודגשת בתוך אש לבנה או ענן . הוא עומד על הר סיני קטנטן הצבוע בלבן ובירוק ומוסתר ברובו על ידי בני ישראל הניצבים בתחתית ההר . האמן מתאר כעשרים דמויות, חלקן מזוקנות וחלקן בעלות מראה נערי . הדמויות מוקטנות ביחס לדמותו של משה, וכולן נושאות עיניהן למעלה, אל משה . הן לבושות גלימות קטלוניות במגוון צבעים . גלימות אלו היו הלבוש האופייני של תלמידי החכמים בחברה היהודית הספרדית של המאה ה- 14 . למרגלותיו של משה מתוארת דמות הבולטת מעל בני ישראל ואוחזת בידיה ספר קטן . דמות זו מייצגת כנראה את אהרן או את יהושע, שתפקידם לתווך בין משה לבין העם . הכותרת העליונה של התמונה מצטטת את הפסוק "וּמֹשֶׁה עָלָה אֶל הָאֱלֹהִים" . בכותרת התחתונה כתוב : "וַיִתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר / וַיֹאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶה וְנִשְׁמָע" . סצנת מתן תורה בהגדת סרייבו מצוירת בקומפוזיציה דחוסה מאוד . בני ישראל יוצרים בסיס צפוף ומלוכד שממנו צומחת כלפי מעלה דמותו של משה . עשרים הדמויות, חלקן מוסתרות, עומדות כדבוקה אחת . העיצוב הדחוס מדגיש את ערכה של הקהילה, המובלט בהגדות הספרדיות ומשתקף בתמונה זו כמו בתיאורים רבים אחרים . דומה שהאמן ביקש להשמיענו כי כוחה של התורה וכוחו של המנהיג צומחים מתוך הקהילה היהודית . הדגש אינו מוסב על האירוע הטרנסצנדנטי של מתן תורה, אלא על קיומה ועל שמירתה . בני ישראל הם אלה הנושאים את משה האפוף בלהבות האש הלבנה או העשן הכבד . ( להרחבה, יעל מאלי, אמנות כפרשנות, כרך א', 2017 . עמ' 154 - 156 )

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help