sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הַמִּזְבֵּחַלֹא יַעֲלוּ לְרֵיחַנִיחֹחַ" ( ב', יב ) . מאחר שיש להביא את מנחת הביכורים חמץ, היא איננה יכולה לעלות על המזבח, ויש להסתפק בתנופתה, והכוהנים יאכלו לחמים אלו . מורכבות זו חריגה ואומרת דרשני : מדוע להביא בתורת 'מנחה חדשה' דבר מה שאיננו יכול לעלות על המזבח, כלומר בפועל הוא איננו יכול להיות קורבן . אפשר היה לטעון שאכן אין מדובר בקורבן אלא במתנה לגבוה, בדומה לביכורי פירות שיש להניפם לצד המזבח, אולם הכתוב מציג את שתי הלחם כקורבן . כאמור לעיל, כבר באיסור החמץ הכללי נאמר - "קָרְבַּן רֵאשִׁית תַּקְרִיבוּ אֹתָם לַה'" ( ויקרא ב', יב ) , וגם בפרשתנו נאמר : "עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַה'" ( טז ) . לא די בכך שנאמר שיש להביא 'מנחה', אלא גם נאמר שיש 'להקריבה', כך שכל קורא מצפה לשמוע על קורבן מנחה העומד להיות מוקטר על גבי המזבח, כשאר המנחות . למרבה ההפתעה, רק בתיאור המפורט של מנחה זו, בפסוק העוקב, מתגלה שמדובר ב"לֶחֶם תְּנוּפָה", ולחם זה הוא "חָמֵץ תֵּאָפֶינָה" . לא 'וְהִקְרַבְתֶּם' אלא 'תְּנוּפָה', שהרי לא מביאים 'מִנְחָה' אלא לֶחֶם חָמֵץ שאינו יכול לעלות על המזבח . אפילו בפסוק זה, כשהמרצע יוצא מן השק, האמביוולנטיות שמלווה 'מנחת לחם' זו נשמרת . סופו של הפסוק מגדיר את שתי הלחם כך : "חָמֵץ תֵּאָפֶינָה בִּכּוּרִים לַה'" ( יז ) , כלומר שהם מובאים לה', ומיד גם נאמר "וְהִקְרַבְתֶּם עַל הַלֶּחֶם [ = עם הלחם ] שִׁבְעַת כְּבָשִים תְּמִימִם בְּנֵי 2 שָׁנָה" ( יח ) , ושוב נדמה שהכבשים מוקרבים לצד הלחם שגם הוא עצמו מוקרב ! מדוע אם כן הדרישה היא להביא לחם חמץ שלא יכול לעלות על המזבח, ועל כן יש להסתפק בתנופתו והעברתו לכהן ? מדוע לא להביא מנחה רגילה כשאר מנחות, שאינן חמץ, ולהקטירה על המזבח כמנחת ביכורים, כפי הרושם שנוצר בפסוק הראשון ( וכפי שמנחת הביכורים מתוארת בויקרא ב' ) ? לפנינו שאלה מהותית להבנת יום החמישים, ובשורות הבאות נזכיר שלוש הצעות שעלו בהקשר זה, אך נרחיב באפשרות רביעית נוספת . 2 . ייתכן שגם בהמשך עמימות הגדרת מנחת הביכורים נשמרת . אם נסכים שפסוק כ מתאר את הלחם העובר לרשות הכהן ( ולא את הכבשים ) , הרי שהכתוב חוזר ומבליט שהם מוגשים לה' : "וְהֵנִיף הַכֹּהֵן אֹתָם עַל לֶחֶם הַבִּכֻּרִים תְּנוּפָה לִפְנֵי ה' עַל שְׁנֵי כְּבָשִים קֹדֶשׁ יִהְיוּ לַה' לַכֹּהֵן" ( כ ) . אבל, הוכחה זו לא חד משמעית . ניתן לייחס את "וְהֵנִיף הַכֹּהֵן אֹתָם" האמורים בפסוק לשלושה נושאים שונים : לכבשי השלמים, לשתי הלחם או לשאר הקרבנות . קריאת חז"ל, ובעקבותיהם צעדו גם רבים מן הראשונים, היא שהכתוב מתאר את כבשי השלמים, שהכהן אוכל מהם . אולם בהמשך הפסוק נזכרים בפירוש שני הכבשים - "וְהֵנִיף הַכֹּהֵן אֹתָם עַל לֶחֶם הַבִּכֻּרִים תְּנוּפָה לִפְנֵי ה' עַל שְׁנֵי כְּבָשִים", ומכך נראה שהכבשים הם לא שמתוארים בתחילת הפסוק . ר' עקיבא ראה את הצירוף הלשוני כחוזר לשתי הלחם ( מנחות מה ע"ב ) , ובעקבותיו פירשו נוספים ( רד"צ הופמן, ויקרא, חלק ב, עמ' קנז ; J . Milgrom , Leviticus AB ( , New York 2001, pp . 2007 - 2008 ) 27 - 23 ) , אולם, גם לחם זה נזכר בהמשך הפסוק - "עַל לֶחֶם הַבִּכֻּרִים" . לפיכך נראה שלפנינו כלל ופרט : יש להניף 'אותם' - את לחם הביכורים ואת כבשי השלמים . 12 יונתן גרוסמן

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help