sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 || הלב יודע בגיבושן של זהויות . ואכן, עמדנו על מאפייניה של הספרות ההלכתית בת התקופה והראינו שגם בפירושו של חזקוני למקרא יש למצוא מאפיינים צורניים וספרותיים דומים . 3 . כתבי יד ודפוסים מעטים הם כתבי היד ששרדו מפירושו של חזקוני למקרא, ובידינו מצויים רק ארבעה כאלו . שניים מהם הם כתבי יד כמעט מלאים של הפירוש : כ"י אוקספורד, ספריית הבודליאנה, קטלוג נויבואר 243 ( 568 . Mich ) ( להלן : כ"י אוקספורד ) ; וכ"י מינכן שבספריית מדינת בווריה מס' 224 ( להלן : כ"י מינכן ) . נוסף על שני כתבי יד אלו מצוי בידינו כתב יד חסר, כ"י פריס כי"ח, הספרייה הישראלית אליאנס 1 / H14 A ( להלן : כ"י פריס ) . בשלושת כתבי היד הללו חסרה הקדמת חזקוני המוכרת לנו 5 מן הדפוסים בלבד . כתב יד רביעי נוסף המצוי בידינו הוא כ"י מילאנו אמברוזיאנה ( 5 . C116 SUP ) , אלא שרובו של כתב יד זה אינו קריא משום שהוא נעתק באותיות זעירות בגיליון והוא מעוטר פירושים אחרים המקשים אף הם על הפענוח . מלבד ארבעה כתבי יד אלו יש בידינו קטעים 6 לא נעזרנו בקטעים אלו בספרנו אחרים וקצרים מאוד מן הפירוש, שמקורם בכתבי יד אחרים . משום שתרומתם לענייננו דלה למדי . כ"י נוסף המכונה בשם 'חזקוני' הוא כ"י 167 של הספרייה הלאומית בפריס, המפרש את ביאורי המקראות מיסודו של רש"י . בשנת 1968 חקר ברהמי 7 כ"י זה והכריע שאין כל זיקה בין כתב יד זה ובין פירוש חזקוני המקובל והמצוי בידינו . ארבעים שנה לאחר מכן ניתח פיליפ כ"י זה בשיטתיות ומצא שיצא מתחת ידיו של חכם צרפתי בן זמנו של ר' חזקיה בן-מנוח . 8 בשנת תשס"ט פרסם פיליפ מהדורה מדויקת של כ"י זה וכינה אותו 'חזקוני על פירוש רש"י' . לדעתו, פירוש זה נתחבר על ידי ר' יעקב בן שבתאי מפרובנס, אשר חי באמצעה של המאה הי"ג . 9 בשנת תשע"ז הכריע שושנה שכתב יד זה הינו הפירוש לתורה של רבנו תם, מגדולי בעלי התוספות ; 10 אך בשיחה על פה אמר לי ר' ריינר שאינו מקבל תזה זו על הוכחותיה ועל כן לא נזכרה בספרו . 5 סימנו של כתב יד זה בקטלוג המכון לתצלומי כתבי יד שבבית הספרים הלאומי בירושלים, הוא 12263 . מכאן ואילך כל הפניה שתפתח ב'סימנו' מתייחסת לקטלוג הממוחשב שם . 6 לפרטים נוספים על אודות קטעים אלו, ראו עופר, חזקוני, עמ' 75 , הערה 25 . 7 ברהמי, כ"י 167 , עמ' 211 - 221 . 8 פיליפ, חזקוני של ר' יעקב . 9 אכן מפתיע הדבר ששני חיבורים העוסקים - מי יותר ומי פחות - בסופרקומנטוריזציה של פירוש רש"י נכתבו בו- זמנית, זה בצפון צרפת וזה בפרובנס ( פיליפ, חזקוני של ר' יעקב, מבוא, עמ' 15 - 17 ) , תוך העלמת שמותיהם של רוב מקורותיהם . אלא שלמרות הדמיון הרב, ישנם גם הבדלים מהותיים בין שני הפירושים . כפי שנראה להלן, בפירושו של חזקוני אנו מוצאים את ייצוגן של מגוון גישות פרשניות, ואילו פירוש חזקוני של ר' יעקב הוא חיבור הלכתי ביסודו . לפי בדיקתו של פיליפ ( חזקוני של ר' יעקב, עמ' 36 והערה 163 במבוא ) ובדיקתנו אנו, רק כחמישה אחוזים ( שהם כאחוז אחד מכלל פירושיו של ר' חזקיה ) מן הפירושים הם פירושים דומים . נראה אפוא ששני המחברים לא הכירו איש את רעהו, והפירושים המשותפים להם הם פירושים מפורסמים שהגיעו אל שני המחברים ללא תלות הדדית . 10 ראו ר"ת - חידושין על התורה, עמ' 9 - 18 .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help