sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 || הלב יודע היחידי שמצוטט בשמו - עובדה שייחודיותה תתבהר בהמשך, כאשר נעסוק בהשפעות אחרות ובפירושים שאולים אחרים המצויים בפירושו של חזקוני . כדי לעמוד ביתר דקדוק על היבט זה ועל היבטים אחרים הנובעים מיחסי מחויבות אלו, בּחנּו באריכות ובפרוטרוט את השלכותיה ויישומיה . עמעום מסוים של מחויבות זו עולה בפרק הרביעי והחמישי, שבהם נידונה השפעתם של מקורות אחרים על חזקוני, ובייחוד השפעתו של ריב"ש . בפרק הרביעי נבחנים מקורות נוספים שמהם הושפע חזקוני ולעתים שאל מהם את פירושיו : רשב"ם, ריב"ש, ראב"ע ואחרים . במסגרת זו נבדקה כמות השאילה, אופייה ונוסחה . הבדיקה העלתה כי מבחינה כמותית דומה מידת השאילה מרש"י, מריב"ש ומראב"ע, והיא עומדת על כעשרה אחוזים מכל אחד מן הפירושים הללו . עיון באופיים של הפירושים הללו גילה כי תחומי השאילה שונים, וכך גם רמת המחויבות שמגלה חזקוני כלפי כל אחד מן הפרשנים . בעוד שכלפי רש"י מגלה חזקוני מחויבות פרשנית עמוקה והוא שואב ממנו פירושים בתחומים רבים, הרי שמראב"ע הוא שואב פירושים בעיקר בתחום הלשוני ובהקשר של מבנה התורה ותו לא . לעומת הזיקה לרש"י וראב"ע, הנוגעת לממד הפרשני-קונקרטי, הרי שזיקתו של חזקוני לריב"ש עמוקה יותר ונוגעת ל'אווירה הפרשנית' אשר נידונה בפרק הראשון . השוואה יסודית בין פירוש ריב"ש ופירוש חזקוני מגלה כי ההשפעה של ריב"ש על חזקוני רחבה ונוגעת באבני השיתין של הפירוש . חזקוני שואב מריב"ש גם פירושים רבים העוסקים בביאורה של הראליה המקראית, אולם את ההשפעה המשמעותית ביותר יש למצוא במה שכינינו 'אווירת הפירוש' . יסודותיה של האווירה האנושית-רגשנית המצויה בפירוש חזקוני מצויים בפירושו של ריב"ש למקרא . במובן זה, פירוש ריב"ש הוא המקור העיקרי שממנו הושפע חזקוני ולאורו הלך בביאור המקראות . מלבד השפעותיהם הברורות של רש"י, ראב"ע וריב"ש, העלתה בדיקתנו שגם מרשב"ם שאב חזקוני פירושים רבים . עם זאת, מבחינה כמותית הרי שמדובר במספר מועט - במידה יחסית לרש"י, ראב"ע וריב"ש - וייתכן לתלות תופעה זאת בקיצורו היחסי של פירוש רשב"ם . מלבד הזיקה לפירושים הנזכרים, נבדקה גם שאלת היכרותו של חזקוני עם פירושיהם של רד"ק הפרובנסלי ורמב"ן הקטלוני - שאלה הנוגעת ישירות להיבטים הביוגרפיים העלומים של חזקוני . בדיקתנו העלתה שחזקוני לא הכיר את פירושיהם של רד"ק ורמב"ן ומכאן שלא פעל בפרובנס אלא בצפון צרפת ושכתב את פירושו מעט אחרי אמצע המאה הי"ג . המסקנה באשר לזמן כתיבת הפירוש נתמכת גם בממצאיו של פרופ' ס' אסלנוב מן האוניברסיטה העברית, מומחה לצרפתית של המאה הי"ג, אשר בדק בעבורנו את הלעזים המצויים בפירוש חזקוני . בחינה כוללת של יחסי חזקוני ומקורותיו מעלים שלפנינו חיבור מקורי, אשר מצויים בו פירושים עצמאיים בהיקף גדול למדי, ושגם כאשר הוא נדמה כקומפילטור - היינו כמצטט ביתר ביאור את דברי קודמיו - הרי הוא קומפילטור המעבד את מקורותיו וצובע אותם בצבעים משלו . הדיון בפרק החמישי ממשיך וסובב הולך על אודות המקורות שמהם הושפע חזקוני, כאשר בפרק זה נידונה השפעתה של פרשנות המקרא מבית מדרשם של חסידי אשכנז - בעיקר זו של ר' יהודה החסיד ותלמידו ר' אליעזר מחבר ספר 'הרוקח' . בראשיתו של פרק זה נסקרה פרשנות המקרא של ר' יהודה החסיד, והמוטיבים האופייניים לה כפרשנות רבת תעוזה ומלאת רגשנות . בהתאם לאפיונים אלו, דנּו בחלקו השני של הפרק בהשפעתה של פרשנות זו על חזקוני, תוך הדגשה שאין זו אלא השפעה פרשנית וחזקוני לא היה מן ההולכים בדרכיהם של חסידי אשכנז .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help