sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 || הלב יודע פירושו של חזקוני עוקב את פסוקי המקרא, ובדומה לרבים מפרשני המקרא היהודיים אף הוא מצוי בדיאלוג מתמשך עם פירושו של רש"י - תוך הערכה רבה, מחויבות עמוקה, הסכמה ולעתים פולמוס - עד שיש שראו בו סופרקומנטור, 3 פרשן-על, של רש"י . לצד השפעתו הגלויה של רש"י, ניתן למצוא בפירוש עקבות פרשניות נוספות, יהודיות ואחרות . מלבד זאת, מאופיין הפירוש בלשון ייחודית, במערכת רעיונית מגובשת ובהיבטים נוספים שעל אודותיהם נרחיב להלן . על אף החשיבות הפרשנית הרבה של הפירוש, הן מבחינה מהותית הן מבחינת מרחב ההשפעה שלו, טרם הוסבה תשומת הלב המחקרית הראויה לפירוש זה . למעשה, עד היום לא נחקר הפירוש במתודה סיסטמתית ראויה, ואספקטים רבים שלו - באשר לדרך הפרשנות הנהוגה בו והמוטיבים החוזרים בה, באשר למקורותיו הרעיוניים והספרותיים ובאשר לפרטים הביוגרפיים של מחברו - 4 עודם לוטים בערפל . ספר זה מבקש להשלים את החסר ולעמוד על דרכו הפרשנית של חזקוני, על מאפייניה הרעיוניים, הפילולוגיים והדידקטיים ועל האידיאות היסודיות והמגמות החינוכיות שמתוכם נתגבשה . לצד היבטים אלו ומתוכם, מבקש הספר לעמוד על גם על מקורות הפירוש והפרטים הביוגרפיים והגיאוגרפיים של מחברו . שלל היבטים אלו, פרשניים והיסטוריים, יידונו ממספר כיווני מחקר הכרוכים זה בזה . נבקש לנתח את הפירוש ולאפיין אותו מבחינה מחקרית פילולוגית-היסטורית, הן באמצעות התבוננות בפירוש גופו הן בעזרת מקורות חיצוניים . מתוך כל אלו ננסה לדלות שביבי מידע אשר ישפכו אור על דמותו העלומה של חזקוני, זמנו ומקומו . נוסף על כך, נאתר את מקורותיו הפרשניים - קדומים יותר וקדומים פחות - ונעמוד על תחומי הפירוש וננתח אותם . מתוך כך נדון גם בשאלת האקלקטיות - או למצער הקומפילציה - של הפירוש ונגדיר את מידת החידוש שלו, נעמוד על ייחודו הפרשני מחד גיסא ועל תלותו במקורותיו, מאידך גיסא . לבסוף, נשלב בין שני כיווני המחקר, זה ההיסטורי-ביוגרפי וזה הפרשני-פילולוגי . כל אלו יובילו אותנו אל המסקנה כי בניגוד למקובל עד כה פירושו של חזקוני אינו חיבור אקלקטי גרֵדא וכי מאפייניו הייחודיים מעמידים אותו כ פירוש מקורי חשוב ועצמאי במידה מסוימת . לצורך כתיבת הספר הסתייענו בכתבי היד המועטים של הפירוש המצויים בידינו, ובעיקר במחקרים שעסקו בפרשנות היהודית הימי-ביניימית למקרא . כפי שכבר נזכר לעיל, המחקר לנשים, שרובן לא היו למדניות, והוא כולל בתוכו קטעי פרשנות רבים בשם חזקוני . כך למשל בבר' יח, יד מצוטט חזקוני שלוש פעמים ; וכך גם בפרק כד, שבו מספר המחבר כעין אגדה עממית על מציאת אישה ליצחק, ובו מוזכר חזקוני תשע פעמים ( בפסוקים : ב, ג, יג, יז, כב, לד, לה, נג, נה ) . דומה שתופעה זו אינו מפתיעה כלל ועיקר משום שהיא תואמת את מגמותיו של ספר עממי זה . כפי שנרחיב בפרקים הבאים, חזקוני מרבה לפנות אל מחוזות הרגש העממי ואשר על כן אך טבעי הוא שמחבר צאינה וראינה השתמש בפירושו של חזקוני ושרבים מרעיונותיו שולבו בספר עממי זה . ראו יעקב אשכנזי ( מינוב ) , ספר צאינה וראינה המקורית, כרכים א - ג, ניו-יורק תשנ"ג . ספר בראשית יצא לאור גם בעברית . ראו הורביץ, צאינה וראינה לספר בראשית . 3 להגדרת המושג, ראו פרשל, סופרקומנטרים, עמ' 520 - 521 . 4 בהקדמתו, המלווה גוון אישי עז למדי, רומז המחבר למקורות פירושו ולהשפעות שונות . עם זאת, כוחן של רמיזות אלו מועט ביותר, ואת תולדות חייו לאשורן 'כבר אין לאל ידינו להבין' מתוך ההקדמה . ראו יפת, חזקוני, עמ' 105 .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help