sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 איכה : מייאוש לתפילה ד"א אני אמרתי לברכם מאל"ף ועד תי"ו, דכתיב : "אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ" ( ויקרא כ"ו, ג ) , עד 'קוממיות' ( שם שם יג ) , והם סרחו ולקו מאל"ף ועד תי"ו . שם פרשה א א ( מהד' בובר עמ' 56 ) : 15 מפני מה נאמרה מגילת קינות באלפא ביתא ? ר' יהודה ור' נחמיה ורבנן . רבי יהודא אומר שעברו עליה מאלף ועד תי"ו, לפיכך נאמרה באלפא ביתא, ור' נחמיה אמר לפי שעברו על התורה דכתיב "וְכָל יִשְׂרָאֵל עָבְרוּ אֶת תּוֹרָתֶךָ" ( דניאל ט', יא ) , לפיכך נאמרה באלפא ביתא, רבנן אמרי מפני שעברו מאלף ועד תי"ו . עם התפתחות הגישה הספרותית בחקר המקרא, התייחסו לאקרוסטיכון יותר כאמצעי אומנותי או רטורי . בעוד שהמחקר הקדום התייחס לתופעת האקרוסטיכון כתופעה ספרותית נמוכה, טענו חוקרים מאוחרים שהאקרוסטיכון הוא עבודת אומנות מיוחדת . 16 יש שקשרו את המבנה האקרוסטיכוני למשמעות של הקינות . הנסון הדגיש שהאלפבית המסודר והקבוע עומד בניגוד להרס של בית המקדש . 17 לדעת ג'ונסון, המחבר השתמש באקרוסטיכון אלפביתי על מנת למקד את המסר של המגילה . לדעתו, לכל קינה יש מבנה קונצנטרי, ומבנה האקרוסטיכון קשור אליו בכל קינה ; האות א' קשורה לאות ת' והאות ב' לאות ש' וכן הלאה, ובמרכזה של כל קינה, באותיות כ' ול', טמן המשורר את המסר העיקרי . 18 לדעת הילרס מכיוון שאין התקדמות ברורה של מחשבה, המבנה האקרוסטיכוני מגביל 15 רעיון זה מופיע גם בבבלי שבת נה ע"א, עבודה זרה ד ע"א, ובמדרש ויקרא רבה פרשה לה א, מהד' מרגליות עמ' תתיח . הסבר דומה מופיע ביחס ל"אשת חיל" במשלי ל"א, במדרש רות זוטא ד יא, מהד' בובר עמ' 54 , וראו גם לקח טוב, עמ' 9 . 16 רד"ק בתהלים קי"א : "לכל מזמור שנאמר באל"ף בי"ת נראה כי לפי גדלו והדברים הנכבדים שנאמרים בו נאמר כן ברוח הקודש" . המאירי בפירושו לתהלים קי"ט : "והמזמור כולו בנוי על סדר אלפא ביתא למעלתו, וכן הפליג בו לזכור שמונה פסוקים בכל אות, לא ידענו כוונת המנין, והרבה מפרשים טרחו בכך" . בקרב החדשים ראו : ראמי, תיאולוגיה של תקווה, עמ' 78 ; מרכוס, צמדים, עמ' 177 ; קרייגי, תהלים, עמ' 129 ; סול, אקרוסטיכון, עמ' 315 - 318 ; ווסטרמן מסביר את השימוש באקרוסטיכון מסיבות אסתטיות, ווסטרמן, איכה, עמ' 99 . מליץ טען שהכוונה של האקרוסטיכון היא לשוות ליצירה ייחודית . מליץ, אקרוסטיכון, עמ' 250 - 262 . 17 הנסון, אקרוסטיכון, עמ' 408 ; ברלין, איכה, עמ' 4 - 5 . הצעה זו כבר הוצעה על ידי צבי יהודה, עיונים, עמ' 588 - 589 . 18 ג'ונסון, מבנה ומספר, עמ' 58 - 73 ; בצורה אחרת גם התר קושר את האקרוסטיכון למסר של המגילה, התר, מבנה ומשמעות, עמ' 310 - 311 .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help