sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 מווא מזמורים ל"ג, ל"ח וק"ג ) . אולם מכיוון שהאלפבית מצוי בארבעת הפרקים הראשונים במגילה, העובדה שבקינה החמישית יש 22 פסוקים היא בוודאי מכוונת, והיא נועדה להתאים את הקינה הזו למסגרת שבה היא מופיעה . מדוע כתב המשורר של איכה את הקינות באקרוסטיכון ? האקרוסטיכון מופיע במקומות אחרים במקרא ובספרות חיצונית, ואין תשובה ודאית לשאלה לשם מה השתמשו משוררים קדמונים אלה באקרוסטיכון . 10 טעם אחד הוא, שאמצעי זה נועד לסייע לזיכרון . דעה זו מופיעה כבר במדרש איכה רבה : למה נאמרה מגילת קינות באל"ף בי"ת, כדי שיהיו נגרסין בפי המקוננים ( פרשה א א, מהד' בובר עמ' 43 ) . פירוש זה אומץ על ידי פרשנים, 11 והוא מקובל מאוד במחקר החדש . 12 פירוש זה מקבל חיזוק, אם תתקבל ההנחה שהקינות נכתבו מלכתחילה על מנת להיקרא בטקסי הזיכרון של חורבן המקדש . 13 אך אם זהו טעמו של האקרוסטיכון, מפליא מעט שפרק ה' אינו אקרוסטיכוני . טעם אחר הוא, שבסידור אלפביתי שלם מובע עיקרון של שלמות, מאל"ף עד תי"ו . גם טעם זה מופיע כבר במדרש, והוא הנפוץ בקרב חוקרים . 14 באיכה רבה ( שם ) נאמר : 10 אקרוסטיכון במקרא : תהלים ט' - י' ; כ"ה, ל"ד, קי"א, קי"ב, קי"ט, קמ"ה, משלי ל"א י - לא ; נחום א', ב - ח . בספרות חיצונית : בן סירא נ"א, יג - ל ; על אקרוסטיכון בקומראן ראו : אשל ושטרוגנל, אקרוסטיכון, עמ' 441 - 458 . על האקרוסטיכון בספרות חוץ מקראית ראו ביבליוגרפיה אצל הילרס, איכה, עמ' 24 - 25 , ובהערות 25 - 27 , וראו גם וטסון, שירה, עמ' 191 - 192 , 195 - 196 . על אקרוסטיכונים בבליים ראו : סול, אקרוסטיכון, עמ' 305 - 323 . ראו גם ברוג, אקרוסטיכון, עמ' 283 - 304 . 11 למשל : לקח טוב, עמ' 9 . 12 לואת', הרצאות, עמ' 256 ; אדנאי, שיר השירים ואיכה, עמ' 66 - 67 ; סטרין, ירמיה ואיכה, עמ' 321 ; קראוס, איכה, עמ' 6 ; רודולף, איכה, עמ' 191 ; מספר חוקרים טענו שלא ניתן לקבל את ההסבר שאקרוסטיכון נועד לסייע לזיכרון, משום שאפשר דווקא להתבלבל בין הקינות השונות, ומשום שהאקרוסטיכון מובחן על ידי העין ולא על ידי האוזן . ראו גוטוולד, איכה, עמ' 26 - 28 , וכן גם ווטסון, שירה מקראית, עמ' 191 , 198 . אף שטיעונים אלה נראים סבירים, מניסיון אישי ובעקבות התייעצות עם חזנים אחרים, האקרוסטיכון בהחלט מסייע לזיכרון . 13 קראוס, איכה, עמ' 12 . 14 גוטוולד, איכה, עמ' 28 - 29 ; גורדיס, שיר השירים ואיכה, עמ' 124 ; ג'ונסון, מבנה ומסר, עמ' 60 - 61 . יש שהסבירו שהשימוש באקרוסטיכון נובע מהכוח המיסטי הטמון באלפבית . ראו : פיק, ירמיה ואיכה, עמ' 290 ; מיק, איכה, עמ' 3 . טענה זו נדחתה על ידי רבים . ראו למשל : גוטוולד, איכה, עמ' 25 ; גורדיס, שיר השירים ואיכה, עמ' 124 ; הילרס, איכה עמ' 26 . גם ההסבר שהאקרוסטיכון נועד כדי ללמד את האלפבית בבית הספר נדחה . ראו : רודולף, איכה, עמ' 191 ; גוטוולד, איכה, עמ' 26 .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help