sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 רקפת אפרת הולצר של הכרה ואישור מצד סובייקט אחר, או מצד הקבוצה החברתית ההגמונית . המבנה מבוסס על מונחים לוגיים, אך הוא בא לידי ביטוי בצורות של מבנה נפשי, לשוני, חברתי או תרבותי . הוא בנוי באמצעות הפרה של עקרון השלילה הכפולה הקלאסי כפי שנוסח על ידי הסטואיקנים בעת העתיקה ; לפי עיקרון זה, שלילה כפולה, דהיינו שלילה של שלילה, שקולה לחיוב ( לא לא פירושו כן ) . לפי המבנה המוצע, לעומת זאת, שלילת השלילה מובילה לשלילה נוספת, עמוקה יותר, ולמעשה, אין-סופית . בפרקי הספר אפרת הולצר מראה את התחומים השונים שבהם ניתן למצוא מבנה זה : בפילוסופיה הוא מכונן את החשיבה הספקנית, בפסיכואנליזה הוא מכונן את מבנה הנפש המלנכולית, כמו גם, לעיתים, את הדיבור ( או הכתיבה ) של הסובייקט המלנכולי, בסוציולוגיה ניתן לנתח באמצעותו את השקיפות החברתית של סובייקטים, הממוקמים בצומת של דרכי דיכוי שונות, מה שמכונה "שוליות מצטלבת / מרובה" ( intersectionality ) , ולבסוף, הוא מכונן את חשיבתו הביקורתית של תיאודור אדורנו ביחס לחברה הקפיטליסטית שלאחר מלחמת העולם השנייה . הספר מתייחס, אם כן, גם לנושאים חברתיים אקטואליים, למשל בדיונו במצבן החברתי של נשים הממוקמות בשוליות מצטלבת כמצב קיומי בסיסי, המאופיין בהיעדר הכרה כפול, המחולל אי- נראות חברתית קיצונית . במקרה זה, המבנה של שלילה כפולה תהומית מודגם ברמה החברתית . אחד הפרקים החשובים בספר נוגע לאפשרות להיחלץ מהשלילה התהומית : המחברת טוענת שלקיחת האחריות של האחר על הסובייקט האחוז בשלילה כפולה תהומית היא חיונית לשם היחלצותו של האחרון מעצמו, וכי מבחינה זו היא לא פחות אתית מהאחריות בכיוון ההפוך : "אולם בסופו של דבר, אישורו לא מספיק . את הצעד מעורר החרדה, הממית כדי לחיות, אל מעבר לתהום, הצעד שחוצה את סף החיים מתוך מוכנות להסתכן ולומר להם 'כן', על הסובייקט לעשות בעצמו . היחלצות

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help