sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מחמוד נעאמנה || סלים אבו ג'אבר 12 13 בסוגיה זו הוא שהשירה היא פשוט ההפך מפרוזה . חברי תנועת ההתעוררות הערבית ( שנות ה‑‑ 50 ‑ 60 של המאה ה‑‑ 20 ) מתייחסים אל השירה כאל אמצעי תיאולוגי המשפיע על מצבו הנפשי של המשור ; אמצעי זה גורם לו להעלות על הכתב מחשבה שירית . 14 אדוארד סעיד סבור שאפשר להגדיר את השירה הערבית באמצעות תכונותיה, כלומר כדיבר מטפורי ואסתטי השייך למזרח ולמערב כאחד והמאחד בתוכו שתי תרבויות : התרבות הקדומה של הערבים, והתרבות המודרנית של הערבים והמערב . 15 החוקר המרוקני מחמד בניס אותו דיבר משמש מסגרת ספרותית . מסכים עם סעיד ביחס לתאוריה שלו על השירה הערבית . לדעתו, בשל אופייה הכלל‑‑אנושי של השירה הערבית קשה להגדירה 16 באופן מלא . המשורר המצרי צלאח עבד אלצבור ( 1931 ‑ 1981 ) טען שהגדרת השירה תלויה בשלבי היווצרותה וכתיבתה . את גישתו הוא ביסס על כתבי המיסטיקנים המוסלמים ( הצופים ) בימי הביניים . שיר מתהווה, לדעתו, בשלושה שלבים : השלב הראשון הוא ההשראה המיסטית, קליטת סימן מהעולם על ידי המשורר שמגבש בתוכו 17 השלב השני הוא שלב הגיוון וההעצמה, כוונה לכתוב את השיר ; 13 . שם . 14 . עצפורי, ,2002 37 ; אלנעמאני, ,1991 13 ; השוו פרוח', ,1960 126 . 15 . סעיד, ,1981 37 . 16 . בניס, ,1990 42 ; זו גם דעתו של מיילס ( Miles ) הסבור שקשה להגדיר את השירה בגלל ריבוי המושגים והמגמות שהיא כוללת בתוכה ; על כך ראו 1 1972, , Miles . 17 . "ההשראה" : מילה זו היא תרגום המונח הצופי "וארד", שפירושו, על פי הלקסיקון הצופי, הוא : "מה שנכנס ללבבות בתחילת המסע המיסטי" - כלומר, סימן אלוהי הגורם לצופי להתמסר לאל ולוותר על תענוגות העולם הזה . אלטוסי מצטט את ד'ו אלנון אלמצרי באמרו : "'וארד' זו אמת שבאה להטריד את הלבבות" ; ראו אלטוסי, ,1960 419 . לדעתו של אלקשירי, מחבר אלרסאלה אלקשיריה פי אלתצופ ( האיגרת של אלקשירי על אודות הצופיות ) ,

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help