sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | מבוא בסוף המאה השלישית, במהלך הרפורמות של דיוקלטיאנוס, חולקה האימפריה הרומית למערב ולמזרח . האימפריה המערבית חדלה למעשה מלהתקיים בעקבות השתלטות צבאות הברברים על איטליה במחצית השנייה של המאה החמישית . לפיכך שמות דוגמת Later Roman Empire אינם תקפים למערב מהעת ההיא ואילך . האימפריה הרומית המזרחית המשיכה להתקיים עוד כאלף שנים כשבירתה קונסטנטינופוליס . זו נחנכה בשנת 330 כ'רומא חדשה' על מקום המושבה היוונית הקדומה ביזנטיון, ומכאן השם האימפריה הביזנטית . אלא שבארץ-ישראל נמשך שלטון זה רק עד הכיבוש המוסלמי במאה השביעית ולכן ציון תקופה קצרה זו בכינוי התקופה הביזנטית יש בו כדי לבלבל . זאת ועוד, התפשטות הנצרות והפיכתה לדת המועדפת של האימפריה היא סממן עיקרי של התקופה הנדונה, והדבר ניכר בריבוי כנסיות בכל מקום . והנה, הארכיטקטורה המאפיינת כנסיות אלה, עד ימי יוסטיניאנוס ( 527 – 565 ) , מכונה במחקר 'ארכיטקטורה נוצרית קדומה', שהסממן המובהק שלה הוא גג רעפים גמלוני הנתמך על גבי טורי עמודים . רק בימי יוסטיניאנוס התהוותה ארכיטקטורה ביזנטית של כנסיות שהסממן המובהק שלה הוא גג כיפות הנתמכות באומנות אבן עבות, דוגמת כנסיית הגיה סופיה בקונסטנטינופוליס . לפיכך הצגת כנסיות מהסוג הראשון שנתגלו בארץ והמתוארכות לפרק הזמן שלפני יוסטיניאנוס ככנסיות ביזנטיות, היא אחת השגיאות הרווחות הנובעות מפריודיזציה שכזאת, מה גם שהאימפריה הרומית היא אותה אימפריה . אומנם חלו בה תמורות מבניות — פיצולה למזרח ומערב, תמורות מנהליות וכלכליות, דתיות ותרבותיות — אך תושביה הוסיפו לראות את עצמם רומאים וכך ראו אותם גם אויביהם . ברי שיש בכל אלה כדי לבלבל, אך לא כך השם שלהי העת העתיקה ( Late Antiquity ) , המנותק מזיקה לבירה זו או אחרת — רומא הישנה או רומא החדשה . גם בתחומים רבים אחרים, כגון היצירה האומנותית, היצירה הספרותית והפילוסופית, המנהל וארגון הצבא, מופיעים הסממנים הביזנטיים המובהקים זמן רב אחרי ימי קונסטנטינוס . שלהי העת העתיקה היא הגדרה כרונולוגית המאפשרת מידה רבה יותר של גמישות . אין היא נסמכת לא על רומא ולא על ביזנטיון, גם לא על אירועים פוליטיים או צבאיים . מה הם אפוא מאפייניה של תקופה זו ? מה ייחודה של שלהי העת העתיקה ? החוקר המובהק שהחדיר למחקר דובר האנגלית את המונח Late Antiquity להגדרת פרק הזמן ממותו של מרקוס אורליוס ועד מוחמד ואף מעבר לכך ( a long Late Antiquity ) הוא פיטר בראון מאוניברסיטת אוקספורד, ולימים מאוניברסיטת פרינסטון . ספרו The World of Late Antiquity , שראה אור בשנת ,1971 היה פריצת דרך בהערכת פרק הזמן האמור כתקופה של שינוי שהביאה עימה יצירה תרבותית חשובה וענפה בכל התחומים . ודאי שלא הייתה זו תקופה של ניוון ודעיכה או תקופת מעבר חסרת

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help