sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

יהודה פז והקואופרציה בישראל ובעולם | 11 בלי שיפור רווחתם של אלה הדרים באזורי עימות ומצוקה . הוא טען שהמודלים הרגילים של פיתוח וסיוע, יחד עם הדיונים שנועדו להשכין שלום, שגו בכך שהיו מכוונים 'מלמעלה למטה', והפגינו גישה פטרונית לקהילות שאיתן רצו להיטיב . גם מחסור במשאבים, בהכשרה מקצועית ובתמיכה הגבילו את הפוטנציאל לצמיחה כלכלית של הקהילות הללו . בהתוויית תוכנית ששילבה תחומי פיתוח חברתיים, כלכליים ואנושיים הומניים, הצליח להתייחס למאפיינים הייחודיים והסבוכים של כל קהילה . במקום לפתח 'תוכניות סיוע' ולדבוק בשיטות הפיתוח המקובלות במערב בעשורים האחרונים, הוא הגה גישה משתפת, המשלבת מומחים מבחוץ עם מסורת וידע עממיים מקומיים בצורה יעילה, מקיפה ולא מאיימת . גישתו ושיטותיו התפתחו על רקע הקונפליקט הישראלי - ערבי במזרח התיכון, אך הן ישימות ותועלתן רבה גם היום באזורי עימות אחרים בעולם . הדגם של יהודה לחברות בתהליכי שינוי מואץ קושר בין פיתוח בין-לאומי ויישוב סכסוכים באמצעות חיבור שיתופי פעולה אנושיים לפיתוח כלכלי וקואופרטיבי . כאחד מחלוצי גישת people to people , ראה יהודה חשיבות רבה בקואופרטיבים, ביוזמות ובעסקים חברתיים . הרעיון היה לקדם שותפות עם האנשים ולא לראות בהם נתמכים בידי רשויות וגופים בין-לאומיים . יהודה האמין בקירוב בין קבוצות אנשים וביצירת קשרים חוצי גבולות . הוא קידם הבנה והיכרות, וחיבר ביניהם במאמץ לשפר את מצבם החברתי ואת רווחתם הכלכלית . עבודתו התפרשה על שלושה מישורים : המקומי — בישראל ובשטחי הרשות הפלסטינית ; האזורי — במזרח התיכון ; והעולמי, שבו קהילות ברחבי הגלובוס נהנות מפירות הידע והעמל בישראל . מאמציו המשולבים הראו כי קהילות במעבר יכולות לפתח חיים של שלום וליהנות משאיפה לצמיחה כלכלית, לשיפור רמת החיים ומתקווה לעתיד טוב . אחת מהארצות שבהן השינויים הללו באים לידי ביטוי קיצוני כמעט היא ישראל, שבה הקונפליקט בין ישן לחדש מועצם על ידי הקונפליקט שבין יהודים לערבים . סכסוכים משמעותיים על שטח ותרבות נגזרים משאלות של זהות, אך נעשה מעט מאוד כדי לסייע לחברות מסורתיות להתאים את עצמן לדרישות השוק המודרני ולמאפייניו . ההזנחה מעוררת תסכול, ובמקום טעון כמו ישראל — אם כי גם במקומות אחרים שחווים מעברים דומים — התסכול מביא לעיתים קרובות לאלימות ולפשע . הקהילה הערבית בישראל, לדוגמא, מונה מעט יותר מעשרים אחוז מן האוכלוסייה, והקהילה הבדואית, המרוכזת ברובה בנגב, מהוה אחוז דומה מהאוכלוסייה בו . למרות שמבחינת החוק, ישראל מבטיחה שוויון זכויות והזדמנויות לכל אזרחיה, עדיין ניתן למצוא פערים גדולים ברמת החיים, בחינוך ורווחה בין המגזרים השונים בחברה . לא ניתן לחשוב על פיתוח חברתי- כלכלי של הנגב, בלי לכלול בפיתוח כזה את האוכלוסייה הבדואית כשותפה מלאה . הקהילה הבדואית סובלת גם מחסך בכלים ויכולות לשפר את מצבה הכלכלי, וגם

מוסד ביאליק

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help