sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | כפות רגלי האל ארבע עונות, וביום שעמדנו מול בקעת הירדן נמצאנו עדיין באמצע החפירה . שלוש עונות אחרי תחילתה, בהבזק שלא יישכח, הובן 2 התובנה שהאתר הוא מזבח עולה מראשית ההתנחלות הישראלית . הזו שינתה הרבה . היא הציבה את התגלית, ואותי עצמי, במרכז תשומת-הלב הציבורית והאקדמית . אם אומנם עמד מזבח עולה בהר עיבל, שזמנו ראשית המאה השתים-עשרה לפני הספירה ( התאריך המקובל להתנחלות הישראלית ) , כי אז נמצא סוף-סוף בסיס מוצק לדרמה מרכזית של ראשית העם : בניית המזבח וטקס הייסוד של האומה ( דברים כ"ז, א - ט ; יהושע ח', ל - לה ) . התגלית גם קנתה לי אויבים ומתנגדים רבים, הרבה מעבר למה ששיערתי אז . דורות של חוקרים בנו את מחקריהם על הנחת המוצא שהמקרא איננו ספר היסטוריה ; שחלק גדול ממנו, אם לא רובו, הוא מיתולוגיה מוסרית ודתית . לפרוץ לעולם כזה עם תגלית ארכאולוגית של אחד לאחד, שאינה מצריכה פרשנויות מחוכמות ושינויי תאריך — היה מעשה שקרוב לחילול הקודש . חלק ניכר ממדעי-הרוח באקדמיה בנוי על התפלפלות, יצירת תאוריות ותנועות סיבוביות של רעיונות . שלא כבמדעי הטבע אין כאן תשתית עובדתית מוצקה, ובהיעדרה צפות ועולות ההתחכמויות וההיפותזות . תגלית המזבח בעיבל הייתה, מבחינה זו, בבחינת "בל ייעשה" אקדמי . אך המזבח נותר במידה מסוימת בבדידותו, מעין ירייה באפלה . המשכנו ללכת ברגל, כל שנות השמונים והתשעים וכמעט בכל יום שישי, ולגלות עוד מקומות ויישובים, שחלקם היו מתחילת ההתנחלות הישראלית ( בז'רגון האקדמי — תקופת הברזל א' ) . אתרים כאלה נודעו 3 שבעים שנה קודם לכן, ולא הייתה כאן רבותא כבר מימי אוֹלבּרַייט, מיוחדת . היה צורך בתגלית חדשה שתסייע לתיאוריות שלנו . תאוריות אלו הציעו שהמקור של חלקים חשובים מסיפורי המקרא הוא אירועים שקרו בפועל, ושאפשר למצוא את עקבותיהם ולהתחקות אחריהם בעבודת שדה נכונה : באמצעות הגאוגרפיה והארכאולוגיה . זה היה הרגע שבו ניצבנו על הגבעה הקירחת וצפינו אל בקעת הירדן .

הוצאת סלע מאיר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help