sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 מרקס ועתיד הסוציאליזם עצמה, ואילו האדם יוצר מחדש את הטבע כולו" . החיה יוצרת באורח חד-צדדי, בעוד האדם יכול לעצב את המושא על פי אמות מידה שונות, "לכן יוצר האדם אף לפי 2 בפיתוח זה מעניק האדם לעולם היסטוריה, משמע יוצר בו התפתחותחוקי היופי" . שמקורה אינו בתהליכים טבעיים, כימיים-פיזיקליים או ביולוגיים ) אבולוציוניים ( , אלא בפעילות אנושית מודעת . יכולתו של האדם לעצב את עצמו, כלומר לפתח צרכים, כישורים ואופני פעילות חדשים, ולעצב את העולם באופנים רבים ומגוונים על פי אמות מידה שונות — היא היא חירותו המהותית . התודעה היא אפוא מקור חירות האדם, הכוללת הן את יחסו לעצמו והן את יחסו לעולם . ברם, חירות זו מתגלגלת לאופני שעבוד היסטוריים . הבנת סוגיה זו מחייבת דיון באופני הפעילות האנושית בתורת מרקס . בעניין זה מתגלה קרבה רבה בין אריסטו למרקס, ואולי מדובר אף בהשפעה חשובה של אריסטו על ענק הסוציאליזם . בחיבורו האתיקה הניקומאכית דן אריסטו ביחס שבין הפעילויות לתכליותיהן . לאחר שהגדיר את התכלית כטוב שאליו שואפות כל הפעילויות, הוא אומר : ואילו ברור שיש להבדיל בין שני מיני תכליות : אלו נשארות בתחום הפעילויות למיניהן, ואלו הן תוצאות מסוימות החורגות מן הפעילות שיוצרתן . ובכל תחום שבו מצויות תכליות הנבדלות מעצם העשייה, יקרות ערך הן התוצאות יותר מן הפעילות שיוצרתן . 3 עניין לנו אפוא בשני מינים של הפעילות האנושית . הפעילות מן המין הראשון היא תכלית לעצמה, והיא מבוקשת בפני עצמה, למען עצמה . הפעילות מן המין השני היא אמצעי לתכלית, משמע אין היא מבוקשת למען עצמה, אלא ככלי שרת להשגת תכלית הנבדלת ממנה עצמה . כשהפעילות היא אמצעי לתכלית, מה שמבוקש בראש וראשונה הוא התכלית, ולפעילות אין ערך בפני עצמה . הפעילות שהיא תכלית לעצמה, "תכלית עצמית" ) Selbstzweck ( בלשון הפילוסופיה הגרמנית, היא הטוב העליון ומימוש האושר האנושי . בלשון הפילוסופיה המודרנית, היוצאת בעקבות הורקהיימר ) Horkheimer ( ואדורנו ) Adorno ( , אנשי אסכולת פרנקפורט, מוגדרת פעילות מן המין השני "פעילות אינסטרומנטלית", ופעילות מן המין הראשון — "פעילות בלתי אינסטרומנטלית" . כך מבטאות הגדרות אלו את היות הפעילות מן המין השני כלי, מכשיר, להשגת תכלית כלשהי . אריסטו נתקל בקשיים בלתי מבוטלים בבואו להבהיר הבחנה זו בין שני המינים של הפעילות האנושית . לגביו, כך נראה, אם לפעילות יש תוצאה מוחשית, כלומר היא יוצרת מוצר חומרי או מצב כלשהו, כגון בריאות, ביטחון, רווחה או עושר, הריהי אינסטרומנטלית . מכאן נובע שכל הפעילויות החומריות — הן היצרניות והן האמנותיות, שאריסטו כוללן ב"פואזיה" ) poiesis ( , כלומר במונח "ייצור" במובן

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help