sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

וידויי אוגוסטינוס הקדוש 14 'ואתה קראת אלי ממרחקים' : נטישת האקדמיה, חוויה מיסטית וחזרה בתשובה אוגוסטינוס השאפתן החליט להימלט לתחומה של איטליה הצפונית . בעיר מילאן קיבל אוגוסטינוס משרה של פרופסור לרטוריקה והסתובב בחברתם של הבישוף המשכיל מבריסיוס והאינטלקטואל הנוצרי סימפליקיאנוס . מפגשים אלה משכו אותו להתנסות במדיטציה עם חבורת האפלטונים המקומית, על פי השיטה הניאו-אפלטונית . חוויה זו דחפה את אוגוסטינוס מהתפיסה הדואליסטית אל עבר העמדה הניאו-אפלטונית . עולם המחשבה הניאו-אפלטוני קירב אותו אל הנצרות של פאולוס, תהליך שהוא מתאר כבעל אפקט מרפא . לדבריו, חוויה זו מצד אחד שחררה אותו לחלוטין מן הרעיונות המניכאיים, ומצד שני החריפה את המאבק הפנימי בין הפילוסופיה 13 ליצריו : ״עוד קשור הייתי בכבלי תאות המין״ . התחדשות רוחנית משמעותית התרחשה בעקבות סדרה של היתקלויות באנשים, שמאחוריה עמדה כביכול תכנית נסתרת של האל . כך למשל פגישתו עם הקבצן השיכור, שדרכה אוגוסטינוס הגיע להארה כי נדרשת ממנו הכרעה סופית לגבי אמונתו . דרך הפרישה מהעולם נראית בעיניו נכונה, אך הבעיה הלכה והתגברה אל מול הצורך לוותר על ההנאה המינית, וכדבריו : ״אלהי ! 14 תן לי נקיון ותומת לב — אבל אל נא תעשה זאת מיד״ . לאחר זמן רב שאוגוסטינוס דחה את הקץ, החלטתו נעשתה דחופה יותר, עד שנפתח בפניו השלב האחרון — חזרתו בתשובה מלאה . ברגע אופייני של מה שמכנה חוקר הדת ויליאם ג'יימס ( 1842 – 1910 ) ״האני החלוק ותהליך איחודו״, מתרחשת הדרמה הדתית . לדעת ג'יימס, ישנו שלב בחוויה הדתית ובו המאמין עובר ממצב נפשי של ״אני חלוק״ אל עבר ״יישוב הסתירות שבאני הפנימי והשלטת אחדות״ . לדידו של ג'יימס, המקרה של אוגוסטינוס הוא אות ומופת לחוויה מעין זו : הבה ואביא כאן כמה קטעים מתיאורי מקרים טיפוסיים של אישיות חלוקה ושהמילאנכוליה בהם הופיעה בצורה של הרשעה עצמית והכרת חטא . מקרה למופת הוא זה של 13 לבר-טוב, וידויי אוגוסטינוס ( לעיל הערה 7 ) , עמ' 102 ; צ'דוויק, אוגוסטינוס ( לעיל הערה 9 ) , עמ׳ 28 14 לבר-טוב, וידויי אוגוסטינוס ( לעיל הערה 7 ) , עמ' 110

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help