sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

וידויי אוגוסטינוס הקדוש 12 בין אוגוסטינוס הגיבור הספרותי המקורי של הווידויים ובין דמותו של אוגוסטינוס כפי שהוא מוצג בתרגומו של לבר-טוב . כאמור, קריאה זו באה לבחון את התרגום לאור מקורות המשקפים רעיונות מקבילים, ותאפשר לנו ללמוד מכך על החשיבות והרלוונטיות של הספר לבני התקופה . אוגוסטינוס הלטיני : מסע בין קיקרו, גנוסיס וניאו-אפלטוניסטים היומן של אוגוסטינוס נפתח בתיאור ילדותו במחוזות המחניקים של הכפר הצפון-אפריקאי שבו גדל . ימי נעוריו המשולהבים מאופיינים בסקרנות אינטלקטואלית עצומה וביצר מיני חזק . מסע הווידויים מתחיל כשהוא עוזב 7 את בית הוריו, תוך שתאוותיו מתגברות ועד הפיכתן ל״שגעון חמדת הבשר״ . ההשפעה הראשונית הגדולה על מחשבתו של אוגוסטינוס, וזו שהכניסה אותו אל עולם הפילוסופיה היו הדיאלוגים של מַרקוּס טוּליוּס קיקֶרוֹ ( 106 – 43 לפנה״ס ) , גדול הנואמים בעולם היווני-רומי . אוגוסטינוס בן התשע-עשרה קרא את קיקרו והתרשם עמוקות מבקיאותו העצומה בעולם הספרות והפילוסופיה, ולדבריו : ״הפיח בי הצעיר [ קיקרו ] את התשוקה לבקש את 8 הדרך המשמעותית שלמד ממורו היא ההבנה כי הרדיפה אחר האמת״ . 9 תענוגות הגוף מסיחה את הדעת מאהבת החכמה, ואין חשובה מזו האחרונה . מכאן והלאה מחליט אוגוסטינוס לתור בעולם עד אשר ימצא את החיים האידיאליים, כאלה המקדשים את אהבת החכמה מעל התאוות החומריות . כך מגיע אוגוסטינוס הסקרן לזרועות המניכאיים, המבססים את תורתם על חוכמת הנסתר של מַני ( 354 – 430 לפנה״ס ) . אחרי הפיכת הנצרות לדת הרשמית של האימפריה הרומית במאה הרביעית, המניכאיזם הוכרזה בידי הכנסיה כתורת שקר מסוכנת . חבריה האמינו בדואליזם, דהיינו שהעולם נוצר כתוצאה ממאבק בין מלכות החושך למלכות האור . מכאן שכרוכה אצלם התפיסה כי האדם נמצא במאבק תמידי בין הטוב והרע ; האור והרוח אל מול החושך והחומר . לטענת אנשי הכת, 7 פ׳ לבר-טוב, וידויי אוגוסטינוס הקדוש , לונדון תרס״ח, עמ' V ( להלן : לבר-טוב, וידויי אוגוסטינוס ) . 8 שם, עמ' 110 9 ה׳ צ'דוויק, אוגוסטינוס ( תרגום : ד׳ רוקח ) , ירושלים תשנ״ב, עמ' 16 ( להלן : צ'דוויק, אוגוסטינוס ) .

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help