sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

האמונה הנוצרית הקדומה 8 תובנות משלנו . כל זאת במטרה להביא תמונה מגוונת של הנושא . עם זאת יש לזכור שהמקורות שברשותנו לתולדות הנצרות בשתי המאות הראשונות שלה אינם מרובים וגם חלק גדול מהחיבורים הנוצריים שנכתבו לאחר מכן לא שרד . ומה ששרד מייצג בעיקר את הזרם הפרוטו-אורתודוקסי שהפך למן המאה השלישית לזרם ההגמוני . הספר נפתח בתיאור מגוון המהלכים של מעצבי הנרטיב הנוצרי הראשוני, אשר שאפו לתאר את ייעודו של רבם, ישוע, מתוך שיח עם תפיסות משיחיות ביהדות של ימי הבית השני . מהלכים אלו סיפקו את השפה הרעיונית בהתגבשות המסורת הנוצרית של פעולתו הגואלת של ישוע . בספרי הבשורה אפשר להבחין בשני כיווני התמודדות עיקריים בגיבוש התפיסה המשיחית המיוחדת של התנועה הנוצרית המתהווה, שיש ביניהם זיקה הדוקה : כיוון אחד התפתח על רקע אי-ההתאמה בין הציפיות המשיחיות המושרשות במרחב היהודי לבין תולדות חייו של ישוע, שחייבה פרשנות יצירתית ומרחיקת לכת שלהן ושל סימוכיהן המקראיים . כיוון אחר התפתח בתגובה להשקפות משיחיות שונות שרווחו באותה עת אשר הצריכו בחינה מחודשת . לרעיון הברית החדשה, שיש לו שורשים מקראיים, נודעה חשיבות מרכזית בתודעתם של חסידי ישוע בראשית התנועה . גלגוליה של תפיסה זו הם נושא הפרק שני . נבואתו של ירמיהו ( פרק לא 30 - 33 ) על ברית חדשה שימשה מצע לפרשנות אסכטולוגית משיחית מגוונת בימי הבית השני . הפרק דן במגמה המשותפת למגילות מדבר יהודה ולאיגרות פאולוס, המזהה את הברית החדשה כמסמנת את המשמעות הרדיקלית של דברי המקרא המתגלה בעידן הגאולה . פרשנותו של פאולוס, המזהה את ישוע כמשיח שעליו נרמז כבר בתורת משה, הייתה ערוץ מרכזי בעיצוב הזהות הנוצרית המוקדמת . לעומת זאת, ספרי הבשורה ( האוונגליונים ) הסינופטיים — מתי, מרקוס ולוקס, המכונים כך בגלל הקרבה בתוכנם, דהיינו שניתן לראותם במקביל במבט אחד — מדגישים את מוטיב סליחת החטאים האסכטולוגית בירמיה לא ,33 בזיקה לרעיון מות המרטירים המכפר ( מקבים ב' ז ) , כמרכזי להבנת משמעות הברית החדשה . ואילו האיגרת אל העברים מבטאת אוריינטציה כוהנית מובהקת, ולפיה מושתתת הברית החדשה על הקרבת הקורבן — כפי שהיה במעמד הר סיני . במהלך המאה השנייה עוברת תפיסת הברית החדשה תמורות נוספות, עד שהיא מתקבעת ככינויו של החלק החדש בקנון הנוצרי של כתבי הקודש, נוסף על המקרא, המכונה מעתה 'הברית הישנה' .

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help