sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא 11 דלמדיגו מקנדיאה, ומעלה את האפשרות שהבחנה שהודגשה בידי אבות החסידות, הנוגעת לראשית ההתהוות, התגלגלה מהדיון שניהל הוא או תלמידו בעניין . סוגיית הצדיק לבשה פנים מעשיות באירועים אחדים, כשאחד המרכזיים שבהם הוא ההתמודדות על הנהגת חסידיו של ר' שניאור זלמן מלאדי ( רש"ז ) . ר' דובער שניאורסון, בנו, התמודד על ההנהגה מול ר' אהרן מסטרושלה, וזכה להיחשב כממשיכו של אביו . הפרק השלישי דן בעקבות המחלוקת בתפיסה המשיחית של הדור הראשון והשני של חב"ד . הזיקה של תורת הצדיק למשיחיות העסיקה את ההיסטוריונים ואת חוקרי ההגות החסידית, ואני מבקש לטעון בזכות הזיקה זו . אני טוען, שגם בסוגייה שלא הייתה מרכזית בתקופת העיצוב של חסידות חב"ד ניכרים בבירור רמזי המאבק על השליטה עליה . ר' דובער שניאורסון התאמץ להציג נופך פוליטי ומנהיגותי לתפיסות המשיחיות שספג מאביו בעוד שר' אהרן לא שקד על כך . הסוגייה המשיחית הצריכה דיון קפדני במערכת הספירות התחתונות, ומבחינות רבות הוא מנוגד למעוף המאפיין את דיוני רש"ז ואת חב"ד בכלל . אולם ר' דובער נשא בעול הדיון הזה ככל הנראה במגמה לבסס את מנהיגותו . בפרק השני של חיבור זה מוצגים דגמים משיחיים המעוגנים בתיאוסופיה הקבלית ובפרשנות החב"דית המיוחדת לה . תפיסת הצדיק בחסידות בכלל ובחסידות חב"ד בפרט הייתה בעלת השפעה מהותית על דברי ימי התנועה . לפיכך לא ייתכן שהעוצמה שההגות החסידית העניקה לצדיק לא תהיה לה השפעה על הדורות הבאים ועל סביבות ההגות . חוג הרב אברהם יצחק הכהן קוק ( ראי"ה ) הציג הגות סוחפת, שטענה כי עידן ההתעוררות הלאומית היהודית מבטא לא רק את רעיון הגאולה המקראי אלא גם את ספיגת הדעות שהועלו בספרות הפילוסופית, ומיקומן בפסיפס קונסטרוקטיבי . הפרק הרביעי עוסק ברישומה של דמות הצדיק על הגות הראי"ה . כמי שמתאפיין בהגות סופגת הפנים הראי"ה לא רק את הרעיונות שהועלו בחסידות אלא במקרים רבים גם את הטרמינולוגיה שלה . ההשפעה החסידית על כתביו לא הייתה יתרה על השפעת קבלת ליטא, למשל, אולם אותותיה ניכרו בבירור בדמות האדם השלם . שני הפרקים האחרונים מתמקדים בסוגיית ראשית ההתהוות בחסידות חב"ד, ובוחנים את השפעתה הן על הדמות הרבנית, המיוצגת פעם

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help