sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בריאה, תורה, צדיקוּת, גאולה 10 מדרכו של מהר"ל בכך שסילקה את האליטיזם הדתי הלמדני המבדיל בין אדם לבין אלוהיו . החסידות אף הושפעה מתפיסת הפעילות של מהר"ל, שהעמידה את קיום המצוות כשלמות הדתית העליונה . מהר"ל הציב את הפעולה והחומריות שסביבתה בראש עניינה של ההגות הדתית . לדידו הטרנסצנדנטי הוא בעל משמעות כל עוד שהוא “פורץ" לעולם החומרי . אבל המצע המעמיד במרכזו את האדם הפשוט איננו יכול להותיר בידיו את מלוא ההשראה הדתית . האפשרות לעקוף את הידע מחייבת באופן פרדוקסלי שיהיו נשאי ידע שכזה ; דמויות מופת שהאדם הפשוט יוכל לחוש סיפוק עילאי כאשר הוא עוקף אותן . הצדיקים הם בעלי הידע המופלג, המאפשרים לאדם הפשוט להעפיל לדרגתם, ולעיתים גם לדלג עליה . מהר"ל נדרש לא אחת לכוחם ולסגולותיהם של צדיקים . לצדיק יש סגולות רבות, והן מתבטאות גם בתחום הרעיוני ובידע המיסטי המובהק . הצדיק הוא המסיר את הגולל מעל השלבים הראשונים של ההתהוות, ומראה בבהירות כיצד הם מתייחסים להוויה הקרובה לאדם . שניותו של האובייקט מלמדת על כך שהשלבים הראשונים של ההוויה נוכחים כאן ועכשיו . כשם שהאובייקט הוא תוצר של האצלה ושל שרשרת ארוכה של עילות ועלולים כך אותו אובייקט הוא גם תוצר של בריאה, שהיא ראשית ההתהוות . האדם הפשוט “מגיע" אל ראשית ההתהוות . הוא “חש" אותה בחוויה הדתית של קיום המצווה . הצדיק מתבונן בסוגיות אלה, מפנים אותן ודבק בהן מתוך הכרה . כשם שהעריצו ההוגים החסידיים את בעל הזוהר ואת האר"י כך אף העריצו את הרמב"ם . הם לא תמיד הפכו אותו למקובל מובהק, על אף שהיה ברור מבחינתם שהוא מכיר את הקבלה ואף מביע תפיסות אחדות שלה . הרמב"ם בעיקר היה פרדיגמה של עובד אלוהים בהתבוננות . חסידות חב"ד הקצינה בערך שייחסה לחוויית ההתבוננות, אולם גם חסידויות אחרות הציבו את דמותו של הרמב"ם, ושאבו ממנה . אותה תנועה, שהגותה היא שלב בקבלה, העריצה את הדגם של “שכל משכיל ומושכל", והפנימה את הלכות יסודי התורה והלכות תשובה . ראשית ההתהוות היא מרכיב מכונן בהגות של אבות החסידות בכלל ור' שניאור זלמן מליאדי בפרט . לא מעט מאבות החסידות אימצו את ההבחנה שבין “אין סוף" ל"אור אין סוף" . הפרק השני עוסק במקורות הבחנה זו . הוא מתחקה בהרחבה אחר הגותו האופטית של ר' יוסף שלמה

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help