sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

נחוץ מוסר . הסיבה היחידה לקיום תורות מוסר היא דווקא שבני האדם אינם רק רציונליים , אלא לחלוטין סובייקטיביים , לא תמיד שוחרי טוב , לא שולטים היטב ביצריהם ודחפיהם , ומתקיימים בעולם שבו דילמות מוסריות צצות כמעט בכל פעולה ; אין להם מבט - על על התוכנית הקוסמית , ולכן הערכים שלהם לא יכולים להיות מנותקים מהנסיבות ומהתוצאות הצפויות . בקיום האנושי , כל ערך הוא טוב או רע אך רק בהתאם לנסיבות . שקר הוא רע , אבל לעיתים הוא מציל חיים — ואפילו החיים עצמם לא תמיד עדיפים על פני מוות . ניתן לטעון שאילו טוראי שיקלגרובר היה נהרג במלחמת העולם הראשונה , במקום להינצל בנס , זה היה נראה כאסון מצער ולאזרחי כל העולם לא היה מושג ממה ניצלו . ברובם המוחלט של המקרים , ערכה החיובי או השלילי של ההתרחשות האפשרית לא ייוודע לנו , גם לא בדיעבד . מי יודע אם לא נמצא מגלה התרופה לסרטן מבין ששת המיליונים שנרצחו בשואה ? המוסר הקאנטיאני ניתק עצמו מתוצאות , בין היתר כדי להיחלץ מסבך השיקולים שכופה עלינו ההכרח לחשב את השלכות מעשינו . אבל הפתרון היה גרוע מהבעיה . הוא העניק לאנושות תפיסה של חוקי מוסר חקוקים בסלע , הנובעת מהגיונו של היחיד אך נעדרת כל גמישות נוכח מצבים ודילמות . בעוד תורתו של קאנט היא בבחינת מוסר פרטי העונה רק על השאלה " מה עליי לעשות כדי להיות אדם טוב ", השאלה ששוחרי הצדק הקוסמי במופעו כ " צדק חברתי " מנסים לענות עליה היא " מה חובתה של החברה לעשות כדי שלאף אחד , אף פעם , לא יהיה רע — כל סוג של רע — ולא משנה כלל מהן הנסיבות וההשלכות " . בניגוד לתפיסה המערבית המסורתית , שלפיה לכל פעולה טובה יש מחיר הקדמה למהדורה העברית | 13

הוצאת סלע מאיר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help