sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

••• תפיסת צדק קוסמי , המניחה את קיומו של " טוב " שאינו תלוי נסיבות או תוצאות , היא , במידה רבה , מעין הרחבה מופרזת של המוסר הקאנטיאני . על פי " הציווי הקטגורי " שהגה עמנואל קאנט , על כל אדם לחוקק לעצמו את חוקי המוסר האישיים שלו , לעצמו , לפי מה שנדמה בעיניו כראוי לשמש חוק כללי . מרגע שאדם חוקק לעצמו חוק כזה , עליו להתייחס אליו כאילו היה חוק טבע . החוק הקובע כי " אסור לשקר ", למשל , מחייב את בעליו לדבוק בו כאילו בלתי - אפשרי לשקר . לטענת גדולים וחכמים , קאנט ברא תורת מוסר העוקפת את כל החוויה האנושית כולה . המחוקק הקאנטיאני הוא למעשה אדם נטול סממנים אנושיים סובייקטיביים , נטול היבטים אישיים , כזה המנותק מהעדפות מוסריות תרבותיות . אין ולו בן תמותה אחד כזה בנמצא . המוסר של קאנט גם לא מציע פתרון למצבים של דילמות שבהם מתנגשים שני ערכים זה בזה . הורתו של " הצדק הקוסמי " בשילוב בין מושג הצדק הילדותי למושג הציווי המוחלט . לפי תפיסת צדק זו , חוק עצמי הוא חוק טבע ועל כן יש לתקן כל עוול ללא התחשבות במחירו של התיקון . הנסיבות כלל אינן מעניינות . במצב כזה , יצור רציונלי באופן מוחלט , כמו " דתה " מ ' מסע בין כוכבים ', היה נקלע לקושי של ממש לו האס - אס היה פורץ לביתו ושואל אם הוא מחביא יהודים . מצד אחד אסור לשקר , מצד שני אסור לסייע לרצח . מה עושים אפוא ? אומנם ניתן היה לטעון שאם כולם היו קאנטיאנים , כלל לא היו נאצים בעולם . אך גם אם נניח שזה נכון , לו אכן כולם היו פועלים רק למען אותו טוב כאילו היה חוק טבע — הרי מלכתחילה כלל לא היה | המרדף אחר צדק קוסמי 12

הוצאת סלע מאיר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help