sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 משה פלדנקרייז לעתים קרובות הוא עסק בהתבוננות עצמית גופנית מסוג זה בעודו שוכב, מבצע תנועות קטנות מאוד ומתעד את ההשפעות שלהן על הארגון הגופני הכללי . ספר זה שופע תיאורים של התנסויות חישתיות- תנועתיות מסוג זה, שלרוב נערכו בשכיבה והקורא יכול לשחזרן בעצמו ובאופן זה לחוות את הדברים מחדש . נדמה לי שנכון לחשוב על התנסויות הגוף-נפש הללו כעל מחקר בדבר הלקחים הטמונים בהתבוננות פנימית מוגברת ; המתודה דומה במידה רבה לסוגי הניסויים שפרויד ערך על עצמו כשהחל בטכניקת האסוציאציה החופשית סביב חלומותיו שלו ולחקירות המוקפדות של הפילוסוף אדמונד הוסרל, כשחקר את הפנומנולוגיה של התפיסה . המשותף הוא השימוש ביכולת התבוננות פנימית שקיימת אצל כולנו והפנייתה, מתוך סדר ומשמעת — לפעולות יומיומיות . המטרה היא לחשוף כיצד נפשנו, מוחנו וגופנו פועלים באופנים שלרוב לא נסתרים מעינינו . עם הידע שרכש על פעולתה של מערכת העצבים, פלדנקרייז יכול היה כעת לסייע למי שסבלו מכאבים, מיחושים ופציעות שונות . גישתו מעולם לא התבססה על "פרוטוקולים" קשיחים, אלא על "עקרונות" שהאירו את האופנים העדינים שבהם השכל, המוח והגוף פועלים מתוך יחסי גומלין כמעין יחידה אחת . כאמור, בסופו של דבר העקרונות הללו הוכיחו את עצמם כיעילים לא רק בבעיות גופניות שכיחות, אלא גם בטיפול במי שסבלו מפגיעות מוחיות שונות, הפרעות התפתחותיות, וסוגים אחרים של בעיות במערכת העצבים . שני עניינים משותפים עומדים בבסיס העקרונות כולם ; הראשון הוא השימוש בדרכים לא פולשניות כדי להשפיע על מערכת העצבים והשני הוא התמקדות בללמד את האדם כיצד לפתח מודעות טובה יותר ל א ו פ ן השימוש בגוף . על בסיס המודעות המתפתחת, ניתן לנסות דרכים תנועתיות חדשות, לעורר פונקציות תנועתיות שנפגעו ולשפר את הקיימות . עבודתו עם אישה שנפגעה משבץ מוחי מתוארת בצורה נפלאה בספרו 'מקרה נורה' שראה אור בשנת 1977 . בספרי 'דרכו של המוח לריפוי' אני מתאר לפרטים כיצד שיטתו עובדת, תוך שימוש במונחים נוירו-מדעיים . מפגשי פלדנקרייז נקראים "שיעורים" ולא "מפגשים טיפוליים" מכיוון שהם מערבים למידה משמעותית מאוד של התלמיד על עצמו באופן חווייתי . האפשרות הראשונה לעשות זאת היא במסגרת

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help