sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 משה פלדנקרייז האדריאטי והפליגה לפלשתינה-א"י . עם הגעתו בשנת ,1919 הוא פנה לעיסוקים שונים לרבות בניית בתי מגורים, עריכת סקרי מיפוי עבור הבריטים ומתן שיעורים לאחרים כדי שיוכל לסיים בעצמו את לימודיו . בימי המנדט, במהלך גל פרעות נגד יהודים שכלל מתקפות סכינאים תכופות, אסרו השלטונות על היהודים באזור מגוריו לשאת נשק . בתגובה החל משה ללמוד ולהתאמן בקרב ללא נשק . היה בגישתו כבר אז משהו רב דמיון וייחודי, שניבא את האופן שבו הוא עתיד בהמשך לעבוד עם הטבע כדי לשפר את התפקוד הגופני . פלדנקרייז הבחין בכך שבעת תקיפה, יהודים שהותקפו נטו כמעט תמיד להרים את ידיהם באופן אינסטינקטיבי לצורך הגנה . מחווה זו הייתה טבעית מאוד, אך בלתי יעילה בעליל להתגוננות מהתקפת סכין . גם כשתשומת לבם הוסבה לכך, לא הצליחו מי שהתגוננו באופן הזה לפעול אחרת . לכן, פלדנקרייז פיתח שיטה לחסימת התוקף שאינה מדכאת את הרפלקס ההגנתי הטבעי, אלא מלמדת את הנתקף לתת לו מקום ולרתום אותו ליצירת חסימה יעילה . סוג זה של 'הליכה עם הזרם' ניבא את אותה גאונות שתבוא לידי ביטוי בשיטתו שיפתח שנים מאוחר יותר ; אותה זרימה עם התגובה האינסטינקטיבית, אותה התבוננות ללא שיפוט קשוח שעליה נבנית תגובה מעשית ופונקציונלית . הוא העלה את הטכניקות הללו על הכתב במה שיהפוך לימים לספרון ההדרכה הראשון לקרב ללא נשק וישמש את הכוחות הלוחמים היהודיים בישראל . בשנות השלושים של המאה העשרים פלדנקרייז הצעיר נסע לפריז ללמוד הנדסה ופיזיקה . במהלך לימודיו עבד במעבדה של זוכי פרס נובל הצרפתים, בני הזוג פדריק ואירן ז'וליו-קירי והשלים דוקטורט בפיזיקה בסורבון . עם הפלישה הנאצית לצרפת, נמלט פלדנקרייז מצרפת בעזרתו של פדריק, שהפקיד בידיו סודות מדעיים בתחום האטום, במטרה להעבירם לבעלות הברית ולמנוע מהם ליפול בידי הנאצים . עוד לפני שעזב את צרפת, סבל פלדנקרייז מפציעה בברך שאירעה בזמן משחק כדורגל . הרצועות בברכו נקרעו וכך גם הסחוס . לעתים קרובות הוא התקשה בהליכה והיה מרותק למיטתו במשך שבועות . כל שיכלו הרופאים להציע כדי לאפשר לו לתפקד היה ניתוח, אך כאשר ביקש לדעת מהם סיכויי ההצלחה, נאמר לו שהם עומדים על

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help