sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 2 לרחף כמו פרפר, לעקוץ כמו דבורה : הערה מתודולוגית אני מתבוננת במרחב הישראלי כדרך להתבונן בישראליות בכלל . מתבוננת במרחב הממשי, בלא לכפור בקיומו, ולא פעם גם בייצוגיו . הוא מעניין אותי, מרגש ומייאש אותי . בלי ההתרגשות — מוטב לא לעסוק בו . מרחב הוא מושג רחב וגמיש . הבנתו תובעת התייחסות להיבטיו הפיזיים, החברתיים והסימבוליים במשולב ( אני נשארת כאן תלמידה נאמנה של לפבר, שטבע את השילוש, אף שלא הציע מנגנון לשילובם ) . אלא שהקביעה הזאת מובילה אותנו צעד קטן בלבד בדרך להבנה של אופן הלימוד הראוי לו . שהרי באיזה שדה דיסציפליני מתקיים הדיון הזה ? מאחר שהדרך כאן הפוכה — השאלה נולדת לפני הדיסציפלינה המארחת — קשה לקבוע מהי . אפשר לדון במרחב דיון פיזיקלי, גיאוגרפי, חברתי, אדריכלי, אסתטי ועוד . ויחד עם זאת, אי-אפשר הכול . אופי השדה וגבולותיו נגזרים באופן קונטינגנטי, ובשלושה תנאים : שגבולות הדיון מוגדרים וגלויים, שמרגע שסומנו יש אחריות כלפי הדיסציפלינות הרלוונטיות בהיבטיהן הרלוונטיים ( גופי הידע, ההנחות המוקדמות והדיון הביקורתי בהן ) ושהתוצר הטקסטואלי קוהרנטי . מכאן נגזר גם האופי המתודולוגי של החקירה : עליה לציית לכללים האקדמיים, להתפרש לרוחב ולצלול לעומק ולהגן על תקפותה עד שתופרך . או שלא . אפשר להפר את כל התנאים וההסכמות, לא לשאוף לקוהרנטיות ולבהירות, לא לנמק, לא לבסס, ולהצליח מאוד — לדייק, לעורר, ולהצמיח דבר . במקרה הזה לא נדבר על מחקר אלא על טקסט פרשני . האינטלקטואל, כותב סטוארט הול, מאבות הדיסציפלינה הבלתי-דיסציפלינית שבשוליה אני פועלת, צריך למלא שתי דרישות : להיות בעל ידע עמוק יותר משל האחרים, ולפעול להנחלת הידע הזה למי שאינם משתייכים למעמדו, מעמד האינטלקטואלים . זו משמעותו של השילוב המבוקש בין התיאורטי לפוליטי . לימודי התרבות . אחר כך אמר, שאם ייתקל בעוד טקסט אחד על סדרת טלוויזיה אמריקאית הוא ישתגע ( או משהו כזה ) . ראשיתו של התחום בשנות ה- 60 , באוניברסיטת ברמינגהאם, כעיסוק מקביל, משלים, לשדה האקדמי הממסדי, שדחה אותו תחילה . ניסיון זה להבין את הזיקה בין התרבות לפוליטיקה בבריטניה של אחרי המלחמה,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help