sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר למהדורה העברית 9 שהתפתח לאחר מלחמת העולם השנייה, ולצד זאת חווים קושי אינהרנטי להתארגן לפעולה משותפת . סטנדינג מסביר שכל אלה חוברים למעמד שעדיין אינו מזהה את עצמו ככזה, ולכן מתקשה לנקוט פעולה מאורגנת באופן שישרת את כל חבריו וחברותיו . אחד הדברים החשובים ביותר שיש להבין באשר לפרקריאט הוא שלא מדובר במעמד הומוגני . אין מדובר רק ב"אוכלוסייה מוחלשת" ( אף שאוכלוסייה כזו אכן ניצבת בליבת הפרקריאט ) , אלא במנעד רחב של אוכלוסיות שאולי אינן תופסות עצמן כ"מוחלשות", ובהן למשל סטודנטים ועובדות היי-טק . הביזור, הפירוד והבידול המאפיינים אותו מקשים על ההתארגנות, כמובן, אך עוד קודם לכן הם מקשים על עצם הזיהוי של הצורך בפעולה משותפת . כדי לאפשר חיבורים חדשים וכדי לזהות את האינטרסים המשותפים, גורס סטנדינג, יש לזהות תחילה את הקשרים שבין ליבת הפרקריאט לבין החלקים באוכלוסייה שחווים רק כמה ממאפייני הקיום הפרקריאטי — ולחלופין, חווים אותם באופן מרוכך — ולכן אינם מזהים את עצמם כחלק מן הפרקריאט ואינם מזדהים עם מצוקותיו-מצוקותיהם . הקריאה בספר אינה חוויה משרת-שלווה . מחברו אינו מסדר את הרעיונות בתבניות מוכרות . הוא אינו מציע פתרונות פשוטים דוגמת ״הדרך השלישית״ שהציעו טוני בלייר ואנטוני גידנס ( או "קפיטליזם עם לב" ושאר רעיונות נעימים באמצע הדרך ) . להפך . הוא מבקש לעורר שאלות ולהצית ויכוח ער . יהיו שייחסו לסטנדינג מבט נאו-ליברלי מוסווה, שכן הוא קורא להסחרה מלאה של העבודה . אחרים יכנו אותו סוציאליסט מהסוג הישן, המבקש להחזיר את המדינה למעמדה כגוף מסדיר, מחלק ושולט . בזמן הקריאה, אלה וגם אלה יידרשו לבחון שוב ושוב את נאמנויותיהם למסגרות הוותיקות, ולשקול חלופות חדשות . האם חוקי זכויות העבודה סיימו את תפקידם, וכבר אינם מגינים על העובדים הזקוקים להגנה ? האם הם נותרו בגדר פריבילגיה של עובדים מהמודל הישן, ועצם קיומם פוגע בפרקריאט ? ואם כן, האם מוטב לנו להרחיב אותם בתקיפות או שמא דווקא להיפרד מהם ומשאר זכויות העבודה שנצברו בהדרגה ובמאמץ במשך המאה ה- 20 , ובמקום זאת לחשוב על זכויות חברתיות לכול — עובדים, עצמאים, מתנדבים, יוצרים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help