sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 כבוד, חירות ועמל- ישרים טוען למשמעות שונה מאוד של התלכיד הלאומי היהודי, לא רק ממשמעותו בסיפור הבטחת האל לאבות האומה אלא גם ממשמעותו בסיפור הפותח בחורבן הבית ובגלות ; וכל אלה שונים מאוד מסיפורים המתמקדים ברדיפות ובשואה . עמיות הנצרפת בקרבנוּת משותפת שונה מאוד מזו הנולדת מריבונות משותפת, ושתיהן שונות מעמיות הנולדת ממעשה בחירה של אל מיתי . חלופות אלה כולן, וגוונים שונים שלהן, מובאות בנוסחים שונים של הכרזת העצמאות . בכל אחת מהן בחר מי שהאמין בתוקפה או סבר שנמעניה הצפויים מאמינים בתוקפה, וכולן, להוציא אחת, נדחו בידי אחר שחשב אחרת . החלופה 'בארץ ישראל קם העם היהודי' התקבלה רק משום שכתב אותה אחרון הכותבים ולא משום שהייתה הסיפור היחיד האפשרי או סיפורו המוסכם של העם היהודי . כאמור, יש לסיפור אחרון זה תוקף רשמי גדול יותר מחליפותיו רק משום שהוא אחרון, אך אין לו תוקף היסטורי גדול יותר בתהליך ניסוחה של ההכרזה וודאי לא מחוצה לו . כל פרט באמירותיו וגם בשתיקותיו של הנוסח הסופי של הכרזת העצמאות טעון משמעות עמוקה וזו מתגלה באופן הבהיר ביותר מנוסחיה הקודמים של ההכרזה . אפיונו של היישוב כעברי בפסקה המכוננת ( 'לפיכך התכנסו אנו [ . . . ] נציגי הישוב העברי' ) עשוי להיתפס כאפיון ריק או מובן מאליו, אך הוא אינו כזה בשל העובדה שעברי החליף את יהודי בידי אחד הנַסּחים כחלק ממאמץ שיטתי ומכוון לבדל את ( היהודים ) העברים היושבים בארץ ישראל מעמם בתפוצות ( שהמשיך להיות רק יהודי ) . גם היעדרה של המילה דמוקרטיה מנוסחה הסופי של ההכרזה עשוי להיתפס כהשמטה אקראית או סתמית, אך לא כך הוא ; מילה זו התנוססה בלִבה של הפִּסקה המכוננת באחת מטיוטות ההכרזה ( 'אנו [ . . . ] מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית [ . . . ] ודמוקרטית בארץ ישראל' ) , והיא הוצאה משם — ואחר כך מההכרזה כולה — בכוונת מכוון . דוגמאות ספורות אלה נועדו להצביע על הכלל שאינו נופל מהן בעצמתו ובחשיבותו . למטרות המבוא לספר זה אפשר לחתום אותן בדוגמה אחרונה המתחברת לנושא שנרמז למעלה . הביטוי 'צור ישראל' נצרב בזיכרון הקולקטיבי הישראלי כפתרון פשרה עמום במכוון שהגה מנהיג פוליטי ברגעיו האחרונים והקשים של תהליך הניסוח . ואולם, טעמו של סיפור זה ועִמו טעמם של חלקים רבים אחרים בהכרזה משתנה לחלוטין לנוכח העובדה ש'צור ישראל' הוכנס מלכתחילה לאחד הנוסחים המוקדמים של ההכרזה במשמעותו הדתית המדויקת כשמו הארץ-ישראלי המובהק של האל הלאומי . משפטן חילוני תרגם כינוי אנגלי להשגחה העליונה ל'צור ישראל' ולא טמן בנוסח טעם כלשהו של פשרה פוליטית . סיפורה של הכרזת העצמאות הוא אפוא סיפור כל נוסחיה . עניינו של ספר זה הוא ניסוחה של הכרזת העצמאות . הוא מתחיל בינואר 1948 ומסתיים בשעות אחר הצהריים המוקדמות של יום ו', 14 במאי של אותה שנה . הוא אינו עוסק בהשלכותיה של ההכרזה על משטרהּ או משפטה של המדינה שעליה הוכרז והוא גם אינו ממצב אותה בכלל ההיסטוריה של ההגות והעשייה הציונית, היהודית או הארץ-ישראלית

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

המכון למשפט והיסטוריה ע"ש קרן דיויד ברג, אוניברסיטת תל אביב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help