sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 מבוא המוראלית והאידאולוגית הגדולה שספגו הנוצרים, שעיקרהּ שבייתו של הצלב האמיתי ולקיחתו שלל בידי הכובשים לפרס, תוך שני עשורים, עם ניצחונותיו של הרקליוס, חזר המצב לקדמותו . אך לא לזמן רב . בשנת 636 , לאחר שורה של ניצחונות, הדפו המוסלמים את הנוצרים בקרב ירמוך, ובשנת 638 מסר הפטריארך סופרוניוס את ירושלים לידי הח'ליפה עֻּמר, כנראה בתמורה להבטחת שלומם של התושבים והמקומות 6 הכיבוש המוסלמי לא לווה אפוא באלימות ובהרס בממדי הכיבוש הקדושים . 7 המסורות על ביקורו של עֻמר הפרסי, ופעמים רבות היה זה כיבוש בהסכמה . בירושלים קבעו בעצם את יחסם של השלטונות המוסלמיים אל נוצרי העיר ואל מקומותיה הקדושים . על פי המסופר, הפטריארך סופרוניוס הוביל את עֻמר ברחובות העיר . הח'ליפה סירב להתפלל בכנסיית הקבר . על פי אחת המסורות הוא עשה כן כדי לא ליצור תקדים של תפילה מוסלמית שם, שתגרור תביעה מוסלמית על המקום . בעת הסיור הגיע גם להר הבית, גילה את מקום הסלע והתפלל שם 8 על פי המסורות המוסלמיות היו יהודים ואף החל לנקות את המקום מהריסותיו . 9 מעורבים בניקוי המקום ובגילוי האבן הקדושה . ואכן, קשה לדבר על משבר חמור בחיים הנוצריים בארץ הקודש בכלל ובירושלים בפרט בעקבות הכיבוש המוסלמי . תנאי הכניעה שעוגנו בחוזה עֻמר היו נוחים למדי, ודומה כי בעשרות השנים הראשונות לאחר הכיבוש המוסלמי, ואף 10 במיוחד ראויה לציוןמעבר לכך, עדיין היה אופייה של העיר במידה רבה נוצרי . 6 התאריך המדויק — 636 או 638 — אינו ידוע, אף כי רוב החוקרים נוטים לקבל את התאריך המאוחר . על תנאי הכניעה של ירושלים ראו לוי-רובין, לא-מוסלמים, עמ’ 52 – 53 . 7 מילכה לוי-רובין, ‘הכיבוש כמעצב מפת היישוב של ארץ ישראל בתקופה המוסלמית הקדומה’, קתדרה, 121 ( תשס”ז ) , עמ’ 53 – 78 . 8 ביקורו של עֻמר בירושלים מתואר במקורות שונים בווריאציות שונות . ראו גיל, היסטוריה פוליטית . 9 גיל, היישוב היהודי, עמ’ 133 – 135 ; על הבחירה בהר הבית כמקום הקדוש לאסלאם, ועל המבנים שנבנו עליו ומשמעותם ראו עופר לבנה-כפרי, ‘מסורות אסלאמיות על ירושלים בין יהדות לנצרות’, הנ״ל, עיונים, עמ’ 7 – 16 ; שרון, צורה ; לוי-רובין, מדוע נבנתה . וראו עמיקם אלעד, ‘מעמדה של ירושלים בתקופה האומיית’, המזרח החדש, מד ( תשס”ד ) , עמ’ 17 – 68 . 10 על יישום תנאי עֻמר בפועל ראו לוי-רובין, לא-מוסלמים, בעיקר עמ' 99 – 112 . על אוכלוסיית ירושלים בתקופה הקודמת לכיבוש ראו Leah Di Segni & Yoram Tsafrir, ‘The Ethnic Composition of Jerusalem’s Population in the Byzantine Period ( 321 – 638 CE ) ,’ Liber Annuus, 62 ( 2012 ) , pp . 405 – 454

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help