sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 מבוא פונו כל ערביי טבריה מהעיר בהשאירם מאחוריהם את אדמותיהם, את בתיהם, את רכושם ואת כל מה שבנו וצברו זה דורות . הפינוי בא בעקבות חודש של תקריות בין קבוצה קטנה של חמושים ערבים לבין כוחות 'ההגנה', תקריות שהעיתון 'דבר' תיאר כ'קרב זוטא' . 3 פינוי הערבים מטבריה נעשה בסדר מופתי ובשקט מוחלט, כיאה לקהילה הערבית השקטה ביותר בארץ בימי המנדט . בני קהילה זו ידעו לשמור על יחסי שלום עם שכניהם היהודים בעת משברים גדולים כמו מאורעות 1929 ובמידה רבה גם מאורעות 1936 . אך באין אפשרות אחרת ובשל הלחץ הרב שהפעילו עליהם הבריטים ו'ההגנה' והחשש ממצור ממושך ואזילת המזון נאלצו לארוז מעט מחפציהם ולעזוב את העיר בשקט . את השקט הפר רק רעש המנועים של עשרות האוטובוסים שאירגן הצבא הבריטי למפונים . הם יצאו מהעיר עמוסים במגורשים ערבים, וכפי שמעידות התמונות נדחסו חלקם בין המושבים ואחרים נאלצו לשבת על גגות האוטובוסים . רוב המגורשים הועברו מזרחה, לעבר הגבול הירדני- סורי, ומקצתם נשלחו מערבה, לנצרת . לאחר כמה סבבים ( 'נגלות' בלשון הטבריינים ) של הסעות כאלה התרוקנה העיר מתושביה הערבים . מיד לאחר מכן החל ההרס של העיר העתיקה והקדושה . היא נהרסה עד היסוד כולל חומותיה היפות . רק שרידים מעטים נותרו מהן . המקרה של טבריה חשוב במיוחד, והוא מעורר שאלות בעניין החיים המשותפים בערים המעורבות . במחקר זה בדקתי עד כמה הם הושתתו על רצון כן ואמיתי, על בסיס איתן של כבוד הדדי ועל דחיית אידיאולוגיות לאומיות ודתיות קיצוניות . כיצד קרה שהמציאות של העשור האחרון למנדט, במיוחד בעקבות מלחמת העולם השנייה, הצליחה לדחוק את מורשת החיים המשותפים . אם אכן היו היחסים בין שני העמים בעיר טובים, כפי שעולה מרוב התיאורים והעדויות שבידינו, כיצד קרה שהם קרסו כמגדל קלפים ? מדוע לא היה ניסיון רציני של הערבים להתנגד לפינוי ולהחזיק מעמד ? מדוע לא היה ניסיון כן ואמיתי של השכנים היהודים למנוע אותו ? היכן היו הגורמים המתונים בשני הצדדים ובאיזו מידה הייתה להם שליטה על מהלך האירועים בעירם בפרוץ מעשי העוינות והאלימות בארץ ? עד כמה השפיעו גורמים חיצוניים, מדיניים וצבאיים, על מהלכי שני הצדדים ? ספר זה מנסה לענות על שאלות אלה . יש לשאול אם אומנם ראו הערבים בפינוים צעד זמני, עד שיירגעו הרוחות, ואם גם שכניהם היהודים ראו אותו כך . אילו גורמים מקרב התושבים היהודים פעלו כדי שהמהלך יהיה חד-כיווני, שאין ממנו חזרה ? הבנה מעמיקה של מה שהתרחש בטבריה באפריל 1948 , כולל ההרס של רוב הרבעים והבתים בעיר העתיקה, שהתחלקה אז כמעט שווה בשווה בין ערבים ליהודים, מחייבת היכרות מעמיקה עם התהליכים החברתיים והפוליטיים שחלו בעיר לפני כן . בפרשה זאת יש לא מעט ניגודים וסתירות פנימיות : יחסי ידידות, קרבה ושכנות מחד גיסא, וחשדנות, הסתגרות וריחוק מאידך גיסא . יש בה שיתוף פעולה בניהול מערכות אזרחיות, כולל עירייה משותפת, לצד שמירת מחיצות, תחרות וחוסר עניין בצורכי האחר 3 דבר, 3 במאי 1968 .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help