sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

2 | אבוא בספר זה יידונו המפגשים בין תרבויות גוף מהגרות לתרבות הגוף הישראלית שהתקיימו בשני העשורים הראשונים של המדינה . המפגשים האלה התקיימו בארץ ומחוצה לה, וכמה מהם התאפיינו בצַוותָּאוּת ( סימביוזה ) תרבותית ובהדדיות . כלומר, תרבות הגוף הישראלית הפיקה תועלת מהמפגש ויצאה נשכרת ממנו . בכמה מהמפגשים נוצר מאבק תרבותי שעורר דיון ציבורי באשר לצביונה המתחדש של תרבות הגוף הישראלית, למקומו של הספורט בחברה הישראלית ולתפקיד שהוא ממלא בה . המשמעות שניתנה לספורט, בשנים שבהן הספר עוסק, חרגה מעבר לתחום הגופני הצר . הספורט סימל את הערכים שהיו מקודשים לחברה הישראלית וסייע בהפצתם, ולכן הדיון במפגשים מהסוג הגופני יבטא את יחסה של החברה הישראלית בשנים המכוננות של המדינה לערכים שייצגו תרבויות גוף מהגרות . המושג יהדות השרירים משמש נקודת ייחוס מרכזית לרבים מהדיונים בפרקטיקות המהגרות ולביקורת שהושמעה כלפיהן . לא היה מדובר בפרשנות המקורית של המושג אלא בערכים שיוחסו לו בארץ-ישראל ולאחר קום המדינה, כלומר גבריות ואומץ לב בשילוב עם עבודת כפיים . 4 במקרים רבים התקבע היחס כלפי תרבות הגוף המהגרת על פי מידת התאמתו לפרשנות המקומית של המושג . תרבויות הגוף המהגרות הציבו אתגר כפול למושג יהדות השרירים : הן שאפו להרחיב אותו ולהעניק לו פרשנויות חלופיות . המאבק על עיצובם מחדש של הגוף היהודי ושל הגבריות הישראלית היה למעשה מאבק על ערכיה של החברה הישראלית . נוסף על כך, בשנים הראשונות לקיומה של המדינה מילא הספורט שני תפקידים שחרגו מהמסגרת הגופנית : האחד – פוליטי . ארגוני הספורט פעלו בגופים פוליטיים ומומנו על-ידם, בתמורה הם העמידו לרשותם את המנגנונים שלהם וגייסו את תמיכת פעיליהם ; השני – לאומי . הספורט – ובעיקר הנבחרות הייצוגיות של ישראל – נחשבו למשאב של המדינה ולכן הוטלו עליהם משימות לאומיות . עיקרון החובבנות היה המפתח שקיבע את מעמדו הפוליטי והלאומי של הספורט ומנע משחקנים כלכליים להיות שותפים בכיוון התפתחותו . בשני העשורים הראשונים של המדינה שרר מתח מתמיד בין השאיפה לשמר את מבנה הספורט שנוצר בתקופת היישוב ובין השאיפה לפרוץ את עיקרון 4 אלמוג, הצבר, עמ' 221 .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help