sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פנתיאון עברי 13 שבו, המייצג את "אלוהי ישראל", איננו בסופו של דבר הישות האלוהית שאליה נכסף ברדיצ'בסקי . "אלוהי ישראל" מוּרד מכיסאו, ותחתיו עולות שתי ישויות אחרות : האֵלים שעבדו ישראל בראשית קיומם, והטבע . אין תמה שברדיצ'בסקי עצמו מכנה את תפיסתו התיאולוגית "חילונית אלילית" . אין תמה שבכמה מחיבוריו מתואר "אלוהי ישראל" כאל שאינו כול‑‑יכול ואינו כליל השלמות . באחד מסיפוריו הרבים - "בסתר רעם" - מצהיר ברדיצ'בסקי על תפקידו כסופר : שופט אלוהים את האדם על מעשיו ובא עִמו בחשבון על כל דבר . ועד עתה לא קמה עוד ברייה לדרוש דין משמַיא ולאמור לאביר‑הטבע : גם ידיך נגואלו בדם ! אתה בראת, גם עשית ורצחת . מלאכת המסַפר היא לא אך זו, לתאר את המאורעות ואת המעשים . תנו לו גם להתאונן ולשפוך שיחו ( כתבים יב, עמ' 88 ) . אין תמה אפוא כי ברבים מסיפוריו מתלונן ברדיצ'בסקי על מעשי האלוהים, ובא בביקורת נוקבת כלפיו ובהתרסות חמורות, כאשר תוצאת הביקורות וההתרסות אינה אלא הצהרות על סיום תפקידו של אלוהים . יש אלוהים, אך אין הוא היחיד, יש אלוהים אך הוא כבר אינו עוד המולך והמנהיג הבלעדי . החידוש שבספר זה מציע כמה פנים : פן אחד - חשיפת הדינמיות שבעולמות העליונים . דינמיות זו נכונה הן בנוגע לאלוהי ישראל והן בנוגע לפנתיאון עצמו . אלוהי ישראל משנה את טבעו, מעשיו ותכונותיו ; הישויות האלוהיות מתמודדות עם אלוהי ישראל, לפעמים הוא גובר עליהם ולפעמים הוא מובס ; פן אחר - יצירת זיקה תיאולוגית בין הישויות האלוהיות לבין הקובלנות הרבות כלפי אלוהי ישראל . עצם קיומן של הישויות השונות מערער את מעמדו של אלוהי ישראל, וערעור מעמד זה מקבל משנה תוקף בטענותיו הנוקבות של ברדיצ'בסקי כלפי אותו האלוהים . * * *

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help