sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

רימון כשר 12 ניתן להשיג תובנות מאוששות ללא עיון בכל מה שהעלה על הכתב . לאמור : יש לבדוק לא רק את כתביו המפורסמים שראו אור זה שנים, אלא אף את יומניו ומכתביו הרבים ( זו ההזדמנות להודות לפרופ' אבנר הולצמן, על כך שהעמיד לרשותי העתקים של מכתבי ברדיצ'בסקי, אלפיים במספר, שטרם פורסמו ) . הן במכתבים והן ביומנים טמון מידע שאינו רק מעניין ומרתק, אלא חשוב עד מאוד להבנת השקפותיו של ברדיצ'בסקי . במחקרי זה נשענתי על דברים שכתב ביומנו בשנת ,1905 תקופת "שינוי הערכים" שלו, וראיתי בהם נקודת מוצא למסקנותיי . נוסף על דברי ברדיצ'בסקי עצמו, מן הראוי לעיין גם בהערכות שכתבו עליו חבריו הקרובים - הערכות שמאירות את המזג האינטלקטואלי שלו . באחד ממכתביו כתב ברדיצ'בסקי שמשׂאת נפשו הייתה לעסוק במיסטיקה ובתיאולוגיה ( בלשונו : "חקר אלוה" ) , אבל טרדות פרנסה מנעו זאת ממנו, והוא נאלץ לכתוב סיפורים ומאמרים כדי להתפרנס . ברדיצ'בסקי לא השאיר אחריו חיבור מקיף בתחום התיאולוגיה, אבל עיון בכתביו הרבים מאפשר לשחזר את עמדתו, ושמא : עמדותיו . עיון בחיבוריו מגלה שהוא ייחס "אלוהות" או "כוח אלוהי" לישויות שונות, שאינן עשויות מקשה אחת . מקצתן מבוססות על מקורות יהודיים כגון : מקרא, מדרש, ספרות ההיכלות וקבלה ; מקצתן מושתתות על ישויות "אליליות" שזכרן מצוי במקרא ; וישנה עוד ישות, המכונה על ידו "אל נֵכָר", שמסמנת את ההשפעות הלא‑‑יהודיות שלאורך דורות רבים השפיעו על תרבותו של עם ישראל . על אלו נוספה תפיסתו בדבר האלהתו של ישו, ראייתו כאֵל . אוסף ישויות אלו מכונה על ידי בספר "פנתיאון" - גלריה של אלוהויות וכוחות אלוהיים . אין זה מפתיע שעיקר תשומת ליבו של ברדיצ'בסקי נתונה ל"אלוהי ישראל" . אותו הוא מתאר, איתו הוא מתמודד, ואותו הוא מְגנה . אם נתאר לעצמנו "פנתיאון" זה כפסיפס, נמצא כי חלק הארי

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help