sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

יורם הרפז 14 צעד 1 : בחירה במטרת‑על ובסיפור‑על נקודת המוצא של שיטת התכנון היא בתובנה שאין חינוך אחד שבמסגרתו אמורים להתנהל צעדי התכנון של סביבת החינוך, אלא שלושה "חינוכים" המקנים לצעדי התכנון משמעויות שונות . הוגים וחוקרים רבים תומכים בתובנה זו ומציעים לה גרסאות שונות בדמות שלוש הפרדיגמות / האידיאולוגיות / הפילוסופיות 7 שיטת התכנון שלנו מאמצת את גרסתו הידועה של של החינוך . 8 לפי גרסה זו "החינוך הוא משרתם של שלושה אדונים" : צבי לם ; אדון חברה, אדון תרבות ואדון יחיד . כל "אדון" כזה רוצה להכתיב לחינוך את מטרתו ולחנך את התלמידים לחיים ראויים בתחומו . לפי אדון חברה, מטרת החינוך היא להקנות לתלמידים כלים - ידע, מיומנויות, הרגלים, התנהגויות - החיוניים להשתלבות בחברה ובעבודה ( כיום, דוברי החינוך הזה מתרכזים בהשתלבות בחברה ובעבודה עתידיות ) . לפי אדון תרבות, מטרת החינוך היא להשפיע על אישיותם של התלמידים ברוח הערכים והאמיתות המכוננים את התרבות המועדפת . לפי אדון יחיד, מטרת החינוך היא לאפשר לכל תלמיד למצוא ולהמציא את עצמו, לממש את אישיותו החד‑‑פעמית . שלוש המטרות הללו - מטרות‑‑העל של החינוך - נתמכות בידי שלושה סיפורי חינוך - סיפורי‑‑העל של החינוך - שמגבים אותן ומניעים את אנשי החינוך לפעולה . מטרות‑‑העל וסיפורי‑‑העל מכוננים שלושה "חינוכים" : חינוך כלים, חינוך ערכים וחינוך יחידים, או בלשונו של לם : חינוך 9 כסוציאליזציה, חינוך כאקולטורציה וחינוך כאינדיווידואציה . בצעד 1 על המתכננים לבחור במטרת‑‑על אחת ובסיפור‑‑על אחד - לבחור בחינוך שבמסגרתו יתנהל התכנון . זוהי בחירה לא קלה - "בחירה טרגית" - משום שהיא כרוכה באובדן היתרונות של שני ה"חינוכים" האחרים . מדוע צריך לבחור ? מדוע לא להקנות כלים, להנחיל ערכים ולאפשר מימוש עצמי בסביבת חינוך אחת ? משום ש"החינוכים" מעבירים מסרים חינוכיים שונים וסותרים :

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help