sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

יורם הרפז 12 הספר המודרני התהווה והתפשט במאה ה‑‑ 19 ובמחצית הראשונה של המאה ה‑‑ 20 משום שתמך בשני תהליכים היסטוריים קשורים ונתמך על ידם - התגבשותה והתעצמותה של מדינת הלאום, והמהפכה התעשייתית . "בתי הספר היו למדינת הלאום מה שהיו בתי התפילה לדתות ; באמצעותם התפשטה בעולם האידאולוגיה 3 הלאומית, במקרים רבים היא אף נוצרה בהם" כתב צבי לם . ואדוארד פיסק ( Fiske ) כתב : "המודל החרושתי של בית הספר ביצע את המשימות שהוטלו עליו [ . . . ] . הוא ייצר סוג חדש של עובדים שהיה נחוץ לתעשייה באותו זמן - מיליוני פועלים בעלי ידע מספיק לביצוע עבודות שגורות, כמו גם אלפי מנהיגים ומנהלים 4 מוכשרים היטב לביצוע עבודות חשיבה עבור המערכת כולה" . שני התהליכים ההיסטוריים האלה מיצו את עצמם והחלישו מאוד את הרוח הגבית של בית הספר . התהליך של פיתוח וביסוס תודעה לאומית הצליח והתייתר . יתר על כן, בעולם הגלובלי של ימינו מטרת חינוך נחוצה היא דווקא פיתוח תודעה קוסמופוליטית או אזרחות גלובלית - לצד תודעה ואזרחות לאומיות, לא במקומן - כדי להתמודד עם האתגרים המאיימים על החיים בכוכב שלנו : מגפות עולמיות, משבר האקלים, התחמשות גרעינית, סכנות הגלומות בטכנולוגיית המידע, אינפו‑‑טק ( דיקטטורות דיגיטליות ) וביו‑‑טק ( עריכה גנטית ) . אף מדינה אינה יכולה להתמודד עם 5 וכן, בעידן כלכלת הידע של ימינו - אתגרים אלה בכוחות עצמה . כלכלה שבה ידע הוא חומר הגלם, האנרגיה והתוצר של התעשייה - יש להקנות לתלמידים כישורים מורכבים וגמישים ( "כישורי המאה ה‑‑ 12" ) שבית הספר במתכונתו הרווחת אינו ערוך להקנייתם . כך או כך, מעולם לא היתה יזמוּת חינוכית מקיפה ונמרצת כל כך ; מעולם לא ניסו יזמי חינוך רבים כל כך להמציא חלופה לבית הספר הלאומי והחרושתי . אולם, מה שמאפיין את רובה של היזמוּת החינוכית הוא היעדר חשיבה חינוכית תכנונית שיטתית . יזמי חינוך רבים נדלקים על רעיון חינוכי כלשהו ונדחפים להקים

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help