sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 | פדגוגיה מתבוננת ותיקון עולם ניסוח ערכים חינוכיים וחקירתם . המאמר מתאר את התשתית התאורטית לקורס ואת יישומה המעשי רב-הערך, כפי שניכר מן הרפלקציות של המשתתפים . סיגל עוזרי-רוייטברג, אנתרופולוגית ומחנכת החוקרת את היחסים שבין פוליטיקה לתרבות, מציגה את הניגודיות-לכאורה בין המחקר האמפירי-פוזיטיביסטי ובין חקירה רוחנית-קונטמפלטיבית . על ידי עיון במתודת המחקר האנתרופולוגי, עוזרי-רוייטברג מערערת על התפיסה הבינָרית ומתארת מפגשים בין מחקר להתבוננות באמצעות המושגים הבובריאניים “אני-הלז״ . מכיוון שמחקר איכותני כרוך בהתבוננות ובכתיבה רפלקטיבית, חקר האחר והעיון בו קשורים בחקירת העצמי . החקירה החווייתית האיכותנית-אתנוגרפית מזכירה באיכויותיה את התרגול הקונטמפלטיבי . שניהם דורשים נוכחות, התבוננות, הקשבה, הכלה של מתחים ושהייה בהם, ללא שיפוט והכרעה . את המאמר הבא כתבו שלוש מחברות : שירי בר היא אקטיביסטית רוחנית המקדמת נושאי סביבה, שלום וצדק חברתי, שירי לוינס חוקרת מגדר ויישוב סכסוכים, ומיכל לוי-קרן היא ראש התוכנית לתואר שני בהערכה בחינוך בסמינר הקיבוצים . במאמרן הן מציגות מודל המכונה Mind the Conflict , המאפשר לאנשי חינוך להתמודד עם מצבי אי-הסכמה וקונפליקט על ידי התבוננות . המאמר מציג סיפור מקרה מפורט של מורה חדשה המתמודדת עם מצב משברי בבית הספר . באמצעות שימוש במודל שרכשה, המורה יוצרת הבנה עם תלמיד, עם הורה ועם מנהלת בית הספר, ויחד הם מוצאים פתרונות בונים . המאמר מציג את תרומת המודל להתמודדות של מורים עם מצבים מאתגרים ואת הרווח שבהוראתו לסטודנטים במכללה לחינוך . ענת רפאל היא פסיכותרפיסטית ואקטיביסטית המכשירה סטודנטים באקו- תרפיה . מאמרה מתאר מסע התבוננות בטבע באמצעות מודל אקו-תרפיוטי של למידה . לטענתה, הטבע הוא מרחב למידה אולטימטיבי, ומודל האקו-תרפיה יוצר חיבור משמעותי בין המשתתף לטבע . השיטה המקורית שפיתחה יונקת מן האקו-תרפיה האמריקנית ומן התפיסה האקולוגית-חברתית של א״ד גורדון . המאמר ממחיש כי התבוננות בטבע ופיתוח מודעות אקולוגית מקדמים תפיסה של אחריות וערבות הדדית . השער הרביעי עוסק בהתבוננות בהוראת שפות ואמנויות . פותח אותו מאמרה של דנה פריבך-חפץ, סופרת, ביבליותרפיסטית ועורכת דין חברתית, הכותבת על הוראת כתיבה באמצעות “שפה של אהבה״ . במסגרת סדנת כתיבה אקדמית לפרחי הוראה הציגה פריבך-חפץ לסטודנטיות את הכתיבה כמערכת יחסים : מערכת יחסים בין הכותבת לטקסט, בינה ובין קוראיה, ובין הטקסט הנכתב

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help