sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבומ | 13 “טבע ההתבוננות״ מתמקדת בלומד המתבונן בטבע בהפעלה רב-חושית . המורה משמשת מתווכת, מנחה ושותפה בתהליך . ההתבוננות והשאלות של הלומדים מצמיחות את הידע מתוכם ומעוררות סקרנות ומעורבות . במאמר מוצג תהליך השינוי שעברה אסף בתפיסת ההוראה שלה : ממרצה המנחילה ידע למורה המובילה התבוננות . אורנה אוריין, אמנית יוצרת, חוקרת ומחנכת, בוחנת במשקפיים אנתרופולוגיות את המפגשים של קבוצת המחקר במרחב ההתבוננות . לטענתה, למפגשי הקבוצה מאפיינים דומים לטקסי מעבר טרנספורמטיביים . באמצעות קטעים מיומנה האישי המתעד את חוויותיה במפגשי הקבוצה, היא מספקת תיאור גדוש ועשיר של המפגשים במרחב ההתבוננות . מתוך התיאור עולה דמותה של מורה שהטמיעה את חוויית ההתבוננות ומפתחת יכולת טרנספורמטיבית שהיא מנחילה לתלמידותיה . דניאל ( חיים ) מישורי, מפתח שיטת ה״יציבות״ ( Firmness ) , מתאר במאמרו את חוויית הישיבה על הקרקע במרחב ההתבוננות ובחללים חינוכיים אלטרנטיביים . במערכת החינוך מנח הגוף ותחושותיו מודחקים בדרך כלל . תלמידים ומורים מתנכרים לגוף, לסביבה, לטבע ולמקום . בשונה מכך, הפדגוגיה המתבוננת מתבססת על תחושות גוף ותחושת מקום ומכבדת את התנועה הפנימית . מישורי מציג את הרווח שהפדגוגיה המתבוננת מביאה עימה לגוף ולנפש : פיתוח היציבות והמנח על הקרקע, קרבה לטבע ולסביבה והנחלת תרבות גוף נטולת כיסאות ומאפשרת תנועה . השער השלישי עוסק בקשרים בין התבוננות לחינוך . את השער פותח מאמרה של האקטיביסטית, האמנית והמחנכת זהבה סמוחה-ברקני, החוקרת קורס שהנחתה ברוח הפדגוגיה הביקורתית על מושג ״האחר״ . המאמר מתאר את התהליך המורכב שבו הסטודנטיות מתבוננות פנימה – אל תוך עצמן – ובד בבד החוצה – אל החברה הישראלית . הקורס כלל התבוננות באמצעות למידה חווייתית ברחוב, ביטוי אמנותי, האזנה למוזיקת מחאה ולסיפורי חיים, צפייה בסרטים וכתיבה אישית ביומן . המאמר מציג בפירוט את יתרונות הלמידה החווייתית ככלי לפיתוח תודעה דיאלוגית ומודעות חברתית-פוליטית אצל סטודנטיות . השילוב בין התפתחות אישית לפיתוח אקטיביזם חברתי ופוליטי מוצג כמקור של משמעות קיומית . ורד רפאלי, חוקרת, מחנכת ומורה למיינדפולנס, בוחנת במאמרה קורס שהנחתה במכללה . הקורס, “זהות המורה כמעריך״, מבסס את הלמידה וההוראה על התבוננות פנימית . במהלך הקורס למדו המשתתפים לזהות את החוויה הפנימית שלהם בהקשרים של הערכה בחינוך, גילוי דפוסי תגובה,

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help