sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | פדגוגיה מתבוננת ותיקון עולם המאמרים בספר מאוגדים בחמישה שערים : המסגרת התאורטית ; המרכז לפדגוגיה מתבוננת במכללת סמינר הקיבוצים ; הקשר ההדדי בין חינוך להתבוננות ; התבוננות בהוראת השפות והאמנויות ; והתבוננות כפי שהיא מיושמת בבתי ספר בישראל . השער הראשון מציג את המסגרת המושגית לספר . הוא נפתח במאמרו של נמרוד אלוני, פילוסוף של החינוך, מחנך ואקטיביסט, המוביל את המכון לחינוך מתקדם במכללת סמינר הקיבוצים . במאמרו מציג אלוני את הפדגוגיה המתבוננת כמענה דחוף לצורכי השעה . לטענתו, צמיחתה של הפדגוגיה המתבוננת בעשרים השנה האחרונות היא מענה ישיר ותגובת נגד למצוקות עכשוויות . התנסויות בתרגולות גופניות ונפשיות, מפנות את תשומת הלב מקניית דעת אל טיפוח מודעות קשובה של הלומדים . אלוני מדגיש כי הפדגוגיה המתבוננת אינה באה להחליף את הלמידה האקדמית אלא מעשירה אותה בחיפוש אחר אמת, טוב ויופי, המקדמים חינוך לשלום, לצדק חברתי ולתיקון עולם . אורן ארגז, מומחה לחינוך מודע, ממפה את מופעי החינוך הקונטמפלטיבי בן זמננו . נקודת המוצא של ארגז היא הגדרת מעשה ההתבוננות עצמו כפעולה פנימית המתחוללת ב״מרחב פנים האדם״ . הדוגמאות במאמר ממחישות שפדגוגיה מתבוננת ניתנת לשילוב במידה שונה של אינטנסיביות ובאופנים מגוונים . ארגז מדגיש את המיומנות הנדרשת ביישום תרגולי התבוננות ואת פוטנציאל העומק הגלום בהם . עפרה מייזלס, ראש המרכז לחקר וטיפוח רוח האדם באוניברסיטת חיפה, מתארת במאמרה את אמצעי החינוך, ההוראה והלמידה ליישום פדגוגיה מתבוננת . מאחורי המגוון הרחב עומדת ליבה משותפת שמייזלס מכנה “נשמה״ . במאמרה היא קוראת למחנכים לחזור אל נשמת החינוך ולכוון את פעולתם לליבת קיומו המיטבי של האדם ולפוטנציאל התפתחותו . בשער השני מוצג המרכז לפדגוגיה מתבוננת במכללת סמינר הקיבוצים . יוסי בן אשר, שהוביל את הקמת המרכז עת שימש כראש המִנהל האקדמי במכללה, מציג את תהליך ההקמה מנקודת מבטו של מנהל ויזם . התהליך מתואר כמסע רוחני אישי וכתוואי פעולה ודרך היכולים לשמש את מי שרוצה להקים מרכז כזה במוסד חינוכי . בן אשר מתעד בגילוי לב את החיפוש אחר סגנון ניהול מתאים למהלך העדין בהקמת המרכז הראשון לפדגוגיה מתבוננת בארץ . נירית אסף, מהחוג להוראת המדעים במכללת סמינר הקיבוצים, מתארת שיטה פדגוגית מקורית שפיתחה בזיקה למשנתו של יהושע מרגולין, ממייסדי המכללה . שיטת

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help