sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | פדגוגיה מתבוננת ותיקון עולם פדגוגיה מתבוננת נובעת מתפיסה אקו-הומניסטית, הדוגלת בקידום ההתפתחות האישית, המימוש העצמי וההרמוניה החברתית בקרב תלמידים ואנשי חינוך . היא משלבת שיטות ( כגון מדיטציה, שיטוט בטבע, קשב לנשימה ותנועה מודעת ) וכוללת דגמים מגוונים של תרגולות גופניות ונפשיות ( כדוגמת מיינדפולנס, יוגה וטאי צ׳י ) בצד טיפוח כישורי חיים רגשיים-חברתיים ( למשל אמפתיה, דיאלוגיות וחמלה ) . שילוב פדגוגיה מתבוננת במערך החינוכי הוא בעל ערך בשני מישורים : קידום המטרות הלימודיות והחינוכיות המקובלות בבתי הספר ופיתוח איכויות גופניות, נפשיות וחברתיות לקראת חיים מיטביים . פדגוגיה מתבוננת רווחת יותר ויותר בבתי ספר, במכללות ובאוניברסיטאות בישראל ובעולם . זו נחוצה במיוחד נוכח התנועה המהירה וחסרת השקט, השואפת לסיפוק מיידי של תשוקות חולפות, צורך או רצון בידע – כל אלה נמצאים בהישג אצבע על מכשיר דיגיטלי . עוד ועוד גננות, מורות ומחנכות מכיילות את דרכי ההוראה שלהן בתחומי ידע מגוונים אל עבר הפדגוגיה המתבוננת . תלמידים ותלמידות שוהים, עוצרים, מתבוננים ומביאים את הפתיחות הדיאלוגית ואת הרצון הטוב אל תוך התהליכים החינוכיים . הם עוצמים עיניים ומרכזים את תשומת ליבם בנשימה, בתחושות הגוף והנפש ; מגלים תחושת רוגע פנימי, הגשמה עצמית ואחווה חברתית . בפוקחם את עיניהם לרווחה הם מתבוננים בטבע הנמצא בכיתה ומחוצה לה ; מסכיתים ומקשיבים רוב קשב לתנועה סביבם ; מְתַרגלים מיינדפולנס ( ,Mindfulness קשיבות ) , צ׳י קונג, טאי צ׳י ויוגה . למידה מתרחשת יותר ויותר מתוך תשומת לב ושהייה, התורמות לחוויית הלמידה בהישגים ובתחושת הסיפוק . באביב 2020 עצרה מגפת הקורונה את העולם כולו, וההיערכות מחדש לא פסחה גם על תחום החינוך . להתבוננות נוספו השתמעויות והיבטים חדשים כשאולמות וכיתות לימוד התכנסו לתוך ריבועים של תקשורת וידאו . תיווכם של המצלמות והמסכים הוסיף נדבכים שעוד ייחקרו . בעת מאתגרת כמו זו נדרשת ביתר שאת הפדגוגיה המתבוננת . ספר זה נולד מתוך פעילות מתמשכת בשטח החינוך . עבור כל אחד ואחת מהכותבים והכותבות כאן ההתבוננות היא כלי מרכזי במלאכת החיים וההוראה . לאורך השנים פיתחנו דרכי התבוננות ייחודיות, ואנו משתמשים בהן בעבודתנו ובחיינו . התבוננות מזמנת מפגש רך ודיאלוג קשוב ומשמשת גשר בין אנשים ובין תחומים שונים . גרעין הכותבים כאן התגבש בקבוצת אנשי חינוך שהקימה את המרכז לפדגוגיה מתבוננת במכללת סמינר הקיבוצים, ולאחר מכן בקבוצת המחקר לפדגוגיה מתבוננת במסגרת המכון לחינוך מתקדם .

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help