sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הייתה בלתי מוגבלת . מחלוקת נצחית , שאין להתירה , נטושה בין אנתרופולוגים לגבי הגבולות התוחמים תרבות . אך יש גבולות כאלה . לדוגמה , אירופה מעולם לא הייתה יבשת של אסלאם . אך המודעות לכך שהתרבות משתנה בהתמדה בדרכים סמויות מן העין היא בעלת שורשים עמוקים באירופה . הפילוסופים של יוון העתיקה הבינו את הבעיה המורכבת הזו , שהוצגה בגרסתה הנודעת ביותר בפרדוקס ספינת תזאוס , המובא אצל ההיסטוריון היווני פלוטרכוס . לפי הסיפור , הספינה בת שלושים המשוטים שבה הפליג תזאוס המיתולוגי נשמרה שנים רבות , עד ימיו של דמטריוס מפלרון במאה הרביעית האתונאים היו " מוציאים ממנה מפעם לפעם אתלפני הספירה . א הקורות הישנות וקובעים תחתיהן אחרות חדשות וחזקות " . ועדיין , אף שלא נותר בה אפילו קצה בול עץ מהספינה שבה הפליג , האם לא נותרה הספינה ספינתו של תזאוס ? אנחנו יודעים שהיוונים היום אינם זהים לעם שישב ביוון בעת העתיקה . אנחנו יודעים שהאנגלים היום אינם כשהיו לפני אלף שנים , ואף הצרפתים אינם אותם צרפתים . ובכל זאת , את כולם אפשר לזהות כיוונים , כאנגלים וכצרפתים , וכולם אירופים . בזהויות האלו אנחנו מכירים בקיומה של ירושה תרבותית מסוימת : מורשת המשמרת איכויות ) חיוביות כשליליות ( , מנהגים והתנהגויות מסוימים . אנחנו מכירים בכך שהתנועות הגדולות של הנורמאנים , הפראנקים והגאלים הניבו שינויים משמעותיים . ואנחנו יודעים מתיאורי העבר שתנועות מסוימות השפיעו אך מעט בטווח הארוך , שעה שאחרות חוללו שינוי בלתי הפיך . הבעיה באה לא מקבלַת השינוי אלא מכך שכאשר השינויים האלה באים בקצב מהיר מדי או שהם חדים מדי אנחנו הופכים לדבר אחר — אולי אף לדבר שמעולם , מיוונית : א " א הלוי , ירושלים : חיי אישים : אנשי יוון ורומי מתוך פלוטרכוס , א . , סימן כג . כל הערות השוליים בתחתית תיסיבס מוסד ביאליק , תשל " ג , הפרק העמוד הן מאת המתרגם . מבוא 11

הוצאת סלע מאיר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help