sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בדעיכה ; שהאינדיבידואליזם והאנוכיות הורסים את תחושת הייעוד הקולקטיבי ; שהעבודה מאבדת את משמעותה ; שהציבור מואבס במוצרי צריכה שאינו זקוק להם ; שהשוק הבינלאומי מחריב תרבויות היסטוריות ייחודיות ומותיר רק מרק תרבותי תפל או הדוניזם ניהיליסטי ; שהתפשטות ערכי השוק שוחקת את המסורות והמוסדות שהקפיטליזם תלוי בהם ; שהגענו אל קצה הגבול הטכנולוגי של צמיחה ; שהעשירים מתעשרים והעניים מתרוששים — ושמכל הסיבותה הללו , ומסיבות נוספות , הקפיטליזם מצוי במשבר . בלומדי את ההיסטוריה האינטלקטואלית המודרנית של אירופה , נתון להשראתם המעוררת של פולמוסים עכשוויים אלה , נוכחתי לדעת שהחששות הללו טורדים את מנוחתם של אינטלקטואלים זה שנים רבות מאוד , מן המאה השמונה-עשרה לכל המאוחר . לאמיתו של דבר , המחשבות על השלכות הקפיטליזם מלוות דרך קבע את ההגות המודרנית האירופית לדורותיה — כפי שלמדתי מדברי היסטוריונים 2 אנטי - קפיטליסטים מימין ומשמאל שהצביעו על עובדה זו . נוכחתי לדעת שההגיגים על השפעותיו התרבותיות , המוסריות והפוליטיות של הקפיטליזם היו מרכזיים לא רק אצל אינטלקטואלים הנחשבים שומפטר , אלא גם אצל אישים שאנויוזףסמית ואדם " כלכלנים ", כמו ברקאדמונדהגל , מוולטר ועדממעטים לקשר אותם לענייני השוק , מ ארנולד והלאה . השיח העכשווי על הקפיטליזם והשלכותיועבור במתיו מתנהל תדיר כאילו מדובר בנושא חדש , והמודעות לעבר האינטלקטואלי העשיר הזה מועטה . פרשנים למיניהם נוטים , לפיכך , להמציא מחדש את הגלגל האנליטי , להציג את בעיות זמננו כחדשות יותר מכפי שהן ולהתייחס למתחים מובְנים אך ארוכי שנים כאל סתירות גורליות — או להחמיץ קווי חשיבה מועילים שהוצגו בעבר אך נשכחו . במקביל , עוד לפני התפרקותה של האימפריה הסובייטית נהיר היה שהעולם , כמכלול , צועד לקראת הקפיטליזם ולא הלאה ממנו . בשעה שרבים מאנשי הרוח האירופים ושוליותיהם האמריקנים דיברו על תקופתנו כעל עידן " שלהי הקפיטליזם ", כוחות פוליטיים וכלכליים בעולם החופשי , בגוש הקומוניסטי ובעולם השלישי הובילו את מדינותיהם לא אל השלב 3 שמעבר לקפיטליזם , אלא לקראת כלכלה וחברה מוכוונות שוק יותר . האינטלקטואלים והשוק | 10

הוצאת סלע מאיר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help